De top 5 van de populairste internetaankopen: kleding (55%), boeken (54%), vakanties en weekendjes weg (47%), cd's (44%) en dvd's (43%). Daarentegen wil online boodschappen bestellen bij de supermarkt maar niet doorbreken. Mannen kopen via het web vaker software voor de computer en audioapparatuur. Populaire aankopen onder vrouwen zijn concertkaarten en telefoons. Dit zijn conclusies uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder ruim 2.500 consumenten in de maanden april en mei van dit jaar.
Kleding en boeken zijn de producten die het meest via internet gekocht zijn. Respectievelijk 55% en 54% van de Nederlanders die online aankopen doen, geven aan deze artikelen wel eens gekocht te hebben. Met name onder gezinnen met kinderen is het kopen van kleding op internet zeer populair (65%). Het online boodschappen bestellen bij een supermarkt lijkt daarentegen nog niet door te breken: slechts 7% heeft dit wel eens gedaan, zo blijkt uit het continue onderzoek Woonkennis van USP Marketing Consultancy onder ruim 2.500 consumenten.
Verschillen online-aankopen tussen mannen en vrouwen
Opvallend zijn de verschillen tussen de webaankopen van mannen en vrouwen. Zo heeft 66% van de vrouwen, die online aankopen doen, wel eens kleding via internet gekocht. Onder mannen is dit slechts 42%. Onder mannelijke online-shoppers is de DVD het populairst: 48%, onder vrouwen is dit lager: 41%. Ook de aanschaf van software is onder mannen (32%) populairder dan onder vrouwen (18%). Andere zaken die mannen vaker dan vrouwen via internet hebben aangeschaft zijn: audioapparatuur (mannen: 11%, vrouwen: 6%) en computers (mannen: 18%, vrouwen: 12%). Vrouwen hebben weer vaker boeken aangeschaft: (mannen: 47%, vrouwen: 58%). Ook boeken ze vaker online vakanties en weekendjes weg (mannen: 44%, vrouwen: 50%) en concertkaarten (mannen: 27%, vrouwen 35%). Onder consumenten met een hoog inkomen (meer dan 3000,- per maand), die wel eens aankopen via het web verrichten, zijn vakanties en weekendjes weg overigens de populairste online-producten (63%). Verder valt op dat in de Top 5 twee 'geluidsdragende producten' te vinden zijn: CD's en DVD's.
Kleding blijft een segment wat in feite nog in de kinderschoenen(!) staat. Ook die markt is zich steeds verder aan het ontwikkelen en de groei is er nog lang niet uit. Dat zien we ook met kledingwinkels.nl welke we exploiteren.
ig valt er in ieder geval nog genoeg terrijn te winnen binnen alle shopping segmenten. En ehm, dat houd 't wel zo leuk!