William Blair & Co heeft samen met zoekmachinemarketingbureau AdGooroo de zoekmachine-markt in kaart gebracht vanuit het perspectief van adverteerders. Volgens het onderzoek, gebaseerd op gegevens van AdGooroo's keyword database, bestaat de wereldwijde marktplaats voor zoekmachinereclame uit ongeveer 500.000 adverteerders. Daarvan adverteert 90 procent op Google, meldt Internet Retailer.
Het onderzoek, de eerste in wat naar verwachting een terugkerende reeks wordt, werd in augustus uitgevoerd. Gekeken werd naar de groei, marktaandeel en zoekmachinetrends tussen februari en juni van dit jaar. Het rapport onderstreept de dominante positie van Google in vergelijking met de twee andere grote zoekmachines voor wat betreft het aantal adverteerders dat er gebruik van maakt. Google heeft drie keer zoveel adverteerders dan de eerstvolgende concurrent, Yahoo, en tien keer meer dan de derde grote zoekmachine, MSN.
Groei
Toch zijn niet alle zoekmachine-adverteerders op Google te vinden. Zo'n 10 procent participeert wel op Yahoo en MSN maar niet op Google. Ongeveer de helft van de adverteerders die van Yahoo en MSN gebruikmaakt, adverteert ook op Google. Gedurende de periode van het onderzoek nam het aantal adverteerders met 20 procent toe. Google registreerde het hoogste groeipercentage: 15 procent. Yahoo's adverteerdersaantal bleef min of meer gelijk, MSN groeide minder dan 10 procent.
Panama
De onderzoekers bekeken ook het effect van het Project Panama, het nieuwe zoekadverteersysteem van Yahoo, dat in februari in de VS gelanceerd werd. Dit systeem heeft een Google-achtige interface, dat doorklikpercentages en andere factoren laat meewegen in de ranking algoritmes, om zo de relevantie te verbeteren. In Europa werd dit systeem in mei gelanceerd. Conclusie van de onderzoekers: een positief effect op de relavantie was direct na de lancering zichtbaar, maar een aantal adverteerders daalden vervolgens niet helemaal terecht fors in de rankings. Toch stellen de onderzoekers dat het nieuwe systeem wel relevantere resultaten oplevert en dat het minder -maar wel meer relevante- resultaten per opdracht geeft dan voorheen.
Seizoen
Ook seizoensinvloeden werden onderzocht. Hoewel het aantal adverteerder groeit, zien de onderzoekers ook veen individuele adverteerders die komen en gaan afhankelijk van competitieve factoren en gebeurtenissen in hun markt. In maart zagen de onderzoekers bijvoorbeeld een toename vanwege adverteerders voor lente- en zomerkleding, maar ook reizen en moederdag-adverteerders zorgden voor een stijging. In juni nam het aantal adverteerders juist af, vanwege een afname in het internetgebruik door (school)vakantie.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
90 procent adverteerders gebruikt Google
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.