Twinkle | Digital Commerce

'E-mailmarketing webwinkeliers kan beter'

2017-05-26
170108
  • [nieuws]
  • 2:34

e-mailmarketing6Webwinkeliers kunnen nog veel leren op het gebied van e-mailmarketing. Dat is de conclusie van het onderzoek van de Email Experience Council, een divisie van de Direct Marketing Association. De onderzoekers meldden zich in juni aan voor 118 nieuwsbrieven van online retailers.

Het aantal webwinkeliers dat een incentive biedt aan consumenten die zich inschrijven voor de e-mailnieuwsbrief is in een jaar tijd met tweederde gedaald, van 27 procent naar 9 procent. In het onderzoeksrapport worden verschillende verklaringen gegeven voor de daling. Sommige retailers vinden het overbodig om een incentive te bieden, omdat het inschrijven voor een nieuwsbrief geen aansporing behoeft. Ook zou het bieden van incentives ertoe leiden dat de e-maillijst gevuld wordt met adressen van consumenten die niet echt geïnteresseerd zijn, en de mailings van de webwinkelier sneller zullen bestempelen als spam.

Apple
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat slechts 3 procent van de grote webwinkeliers een dubbele opt-in gebruikt bij het inschrijven. Dit zorgt ervoor dat de persoon die zich inschrijft ook daadwerkelijk de persoon is die de nieuwsbrief ontvangt. De meeste (92 procent) retailers hebben op de homepage de mogelijkheid om in te schrijven voor nieuwsbrieven. Maar Apple maakt het lastig om te vinden waar je kunt inschrijven, aldus de onderzoekers. 'Ze hebben een link naar 59 RSS-feeds op de homepage, maar geen link om in te schrijven voor hun - uitstekende- nieuwsbrief', meldt het rapport. Zelfs via de zoekfunctie op de site konden de onderzoekers de inschrijflink niet achterhalen. Uiteindelijk haalden ze deze link uit de nieuwsbrief van Apple, die een van de leden van het onderzoeksteam al ontving.

Houd het simpel
'Houd het inschrijven simpel', zeggen de onderzoekers daarom. Bij 43 procent van de webwinkels geldt dit ook. Daar kun je met één klik op de homepage inschrijven. Bij 12 procent van de webwinkeliers moeten consumenten zich inschrijven voordat ze zich kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief. 'In ogenschouw nemende dat het bij veel webwinkels niet nodig is om je in te schrijven als je er iets koopt, is het onredelijk om mensen te vragen die wel te doen als ze de nieuwsbrief willen ontvangen', schrijven de onderzoekers daarom.

De naam (31 procent) en postcode (18 procent) werden het meest gevraagd bij de aanmelding voor de nieuwsbrief. Het aantal webwinkeliers dat de postcode vraagt is overigens wel gedaald ten opzichte van vorig jaar (23 procent).

Voordelen
Overigens meldt 92 procent de voordelen van het inschrijven op de nieuwsbrief, wat betekent dat 8 procent 'niet de moeite neemt om consumenten te overtuigen om persoonlijke informatie te geven in ruil voor communicatie met het bedrijf.' Maar van de 92 procent die het wel doet, doet 'een aanzienlijk deel' dit pas nadat aangemeld is. 45 procent geeft ook informatie rondom privacy tijdens het inschrijfproces. Slechts 16 procent van de retailers vraagt om de nieuwsbrief toe te voegen aan het adresboek. 'Als de afzender niet aan de "veilige lijst" wordt toegevoegd, kun je in de junkmailbox terechtkomen. Webwinkeliers vertrouwen er kennelijk op dat dit niet zal gebeuren.'