Twinkle | Digital Commerce

Spaar ze allemaal! Waar zijn de e-zegeltjes?

2017-05-26
  • 2:17

Air Miles sparen – we kennen het allemaal. Een klantenkaart – wie heeft er geen? Spaarzegeltjes plakken - ook zoiets, maar dan veel leuker. Want tastbaarder. Of het Snoepje Van De Week, weet je nog wel oudje?

Allemaal spaarsystemen, ook wel loyaliteitsprogramma’s genoemd. Geen fysieke winkelier kan zonder. In talloze onderzoeken is aangetoond dat (in een traditionele winkel) de ‘conversie’ met een spaarsysteem ruim 40% hoger ligt. Dus mijn vraag aan u is: waarom heeft u dan nog steeds geen spaarkaart? Online?

Aan de inspanningen van de mogelijke leveranciers ligt het niet. Sinds 1999 is, internationaal, al enkele honderden keren geprobeerd om een online loyaliteitssysteem van de grond te krijgen. Maar steeds waren ze te vroeg of stond het systeem te ver af van de beleving van de ‘plakkende’ consument. Hoe dan ook, er klopte telkens iets niet met de ‘time to market’.

Maar de tijden zijn veranderd. De consument is niet bang meer om online te kopen. En heeft ook geaccepteerd dat virtueel betalen op een andere manier gaat dan in ’t echte leven. De klant is opgevoed. Alle reden toch om ook weer eens aan virtuele zegeltjes te gaan denken?

De laatste keer dat ik een goed webwinkel-voorbeeld voorbij zag komen dateert alweer van november 2005:

De firma Inmation lanceerde een beloningsprogramma voor klanten en dealers. Bij de aanschaf van producten ontvangen deelnemers online punten, in te wisselen voor cadeaus die natuurlijk ook weer online besteld worden.

Ook lezenswaardig is de manier waarop de theeshop www.adagio.com gebruik maakt van waardebonnen.

Sommige van mijn eigen klanten laat ook iets dergelijks toepassen. Het is kinderlijk eenvoudig en ’t werkt als volgt: Stuur eens in de zoveel tijd al uw klanten een vriendenbon. Die mogen ze doormailen. De ontvanger krijgt dan bij uw shop een korting, nadat het bonnummer is ingevuld. Bonnummer? Welnee, allemaal fake. Het gaat u toch alleen maar om die nieuwe klant? (dus alleen even checken of de klant echt nieuw is). Probeer ’t maar, succes verzekerd.

Maar cadeaubonnen zijn nog steeds geen spaarsystemen, laat staan een loyaliteitsprogramma, zult u zeggen. En daar heeft u gelijk in. Hoe komt u dan aan zo’n online zegeltjeskaart? Wat ik hierover kan melden is dit: de honderden leveranciers waarover ik het in het begin had, zijn intussen grotendeels teleurgesteld afgehaakt. En de leveranciers die over zijn hebben te weinig marktaandeel. Want dat is natuurlijk cruciaal: dat je bij veel, heel veel shops via hetzelfde systeem kunt sparen.

Daarom denk ik dat het tijd wordt dat iDeal, of Google, eens naar deze uitdaging kijken. En naar uw conversiebelang. Immers, beide partijen beschikken al over uw klanten- en productendata. En IDeal heeft zelfs uw prijsgegevens al, anders was een transactie niet mogelijk. Maar voor een partij als Google zou dit ook een mooie klus zijn. Immers, ze lopen al voorop als het gaat om leads. Of om click through actions. Oftewel: ze kunnen klanten aanslepen en klanten laten klikken waarop u wilt. Dan is de stap naar een beloning voor die klik toch gauw gemaakt?

Iemand andere ideeën?