Maar uw producten ook hoor, als u het kunstje maar goed afkijkt van de sexboeren.
In haar blog vroeg Esther de Bruin zich af: verkoop sex zich vanzelf?
Het antwoord is: Nee. Tenzij je een slimme marketeer bent. En dat zijn ze, die erotiekboys.
Al sinds het ontstaan van de interactieve media is sex ‘best selling product ever’ geweest. En dat bleef zo, ongeacht alle technologische media-innovaties. Sex was al het best scorend in de Minitel-tijd (1970, Frankrijk), vervolgens met videotex, via voice response, via internet en via mobiel. Het maakt niet uit welk medium of welke technologie: sex is nr. 1.
Hoe komt dat? Lees even mee, en probeer tijdens 't lezen ‘sex’ en aanverwante artikelen te vervangen door uw eigen producten.
Zoals u misschien al weet, zijn er ettelijke honderdduizenden adult sites en -shops. Wat u misschien nog niet wist, is dat al deze sites gekoppeld zijn aan minder dan honderd databases. Wat er namelijk gebeurt is het volgende: men neme een database met seksartikelen en -filmpjes. Die zou je kunnen aanbieden via één URL, via één site of shop. Zoals u dat nu doet, met uw producten. Maar dat is fout. De adult boys leren ons dat je deze database moet opsplitsten in oneindig veel subcategorieën, met een aparte URL voor elke categorie. Concreet: één enkel filmpje met laten we zeggen een blonde mevrouw en een zwarte meneer die het op de bank doen, levert vijftig of meer filmpjes op, die (samen met zijn categorie-genoten) onder aparte URL’s te vinden zijn.
Bijvoorbeeld (ik verzin maar wat, don’t try this at home): blackandwhite.com, onthecouch.com, blondies.com enzovoort.
Kortom: een product wordt duizend keer aangeboden, telkens onder een andere naam en voor een andere, specifieke doelgroep. En zo vinden bank-fetisjisten èn kleurenmengers èn blondjes-fanaten hetzelfde filmpje. En dat is een veelvoud van het publiek dat er aangetrokken zou zijn indien het filmpje alleen maar onder één algemene URL aangeboden zou zijn, zoals ‘manandwife.com’.
Wat nou ‘long tail’? Het principe is al zo oud als de weg naar Rome!
Wat moet u dus doen met uw huidige shop mooieschoenen.nl? Simpel:
- Voeg in uw database aan elke schoen de meest idiote categorieën toe zoals ‘hoge hakken’, ‘leren zolen’, ‘puntneuzen’ etc.
- Vervolgens maakt u tien kopieën van uw shop.
- Koppel deze allemaal aan dezelfde database.
- Plak die tien kopieën achter unieke URL’s zoals puntneuzen.nl, puntneuzenmethogehakken.nl, hogehakenmetlerenzolen.nl, leer.nl enzovoort. Whatever.
- U heeft nu dus 11 shops, die elk een specifieke doelgroep of zoekopdracht bedienen.
Succes!
Dus het enige extra kosten wat er dan bijkomt zijn de domeinnamen die je moet hebben? Als ik jou artikel goed heb begrepen,Martin!