Opmerkelijk bericht lees ik zojuist op Zibb. De directeur van Media Markt/Saturn, Roland Weise, geeft in de Duitse zakenkrant Handelsblatt een verklaring voor het ontbreken van een goede webshop. ‘De waarde van de online handel wordt schromelijk overschat. In deze cijfers is bijvoorbeeld ook de klassieke omzet van de postorderbedrijven opgenomen. Het enige verschil is dat deze omzet nu niet meer vanuit een catalogus wordt geboekt’, zo zegt hij.
Eerder noemde Marc Duindam, country manager van Google Nederland, Media Markt al een slapende reus, en mij lijkt dat deze uitspraak dat beeld bevestigt. Want lezen we niet regelmatig dat we niet meer om dit kanaal heen kunnen? Moet je als retailer niet daar zitten waar de consument zit? Zojuist nog dat lezen we dat 95 procent van de actieve internetgebruikers zich online oriënteert, en ook steeds vaker juist via dit kanaal tot aankoop overgaat. En dat aantal wordt alleen maar meer! De cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor bevestigen dat ook. Maar dat veel webshops dezelfde producten goedkoper aanbieden, daarvan is hij niet onder de indruk: ‘Dat mag op de eerste blik het geval zijn bij individuele artikelen. Bij veel aanbieders blijkt dan echter dat het product niet meer voorradig is. Ook zijn er online retailers die inkopen via het grijze circuit. Vaak is er dan geen handleiding in de eigen taal bijgevoegd of is er sprake van een ongeldige garantie. Dan heeft de klant weinig voordeel van zijn iets lagere prijs.’
Zijn reactie doet me denken aan wat we eerder al hoorden van voorzitter Herman van der Geest van het Platform Detailhandel, die ondernemers die 'op het web een graantje mee willen pikken' waarschuwde. 'Dat leidt tot omzetderving.' Hij zei dat in een reactie op het onderzoek van het Ruimtelijk Planbureau, waarin geconcludeerd werd dat door de komst van internet de winkels uit de binnenstad verdwijnen. Van der Geest zegt tegenover BNR Nieuwsradio (luister, tussen 12:10 en 12:15 uur) dat retailers vooral geen webwinkel naast hun fysieke winkel moeten openen. Roland Weise: ‘Het volume van de online handel wordt standaard behoorlijk overschat.’ Daarom heeft de retailer ook maar een bescheiden webshop.
Daarmee negeert hij dus ook de eerdere conclusie van Cor Molenaar, die onderzoek deed in opdracht van branchevereniging Vlehan.Want, zo stelde Molenaar:, 'de invloed van internet bij het aankoopproces van groothuishoudelijk apparatuur is veel groter dan verwacht. Met andere woorden: de witgoedmarkt kan niet om internet heen. Maar daar denkt Weise dus anders over...
Het is, zoals vaak, ook hier: niet of .. of maar en ..en. Bovendien: afhankelijk van. Of je een webshop naast je fysieke winkel opent hangt van tientallen factoren af (doelgroep, overhead, logistiek, de concurentiepositie qua locatie van de fysieke winkel etc.). Dat winkeliers (ketens) vraagtekens zetten bij de noodzaak van een webshop is reeel: kijk maar eens naar het marktaandeel van webshops t.o.v. fysieke winkels, en denk dan even aan de extra kosten en het logisiteke gedoe om een webshop operationeel te houden.... En wat te denken van Dell, die juist tot het inzicht komt dat fysieke aanwezigheid onontkoombaar is?
Ik denk persoonlijk dat het bij de Media Markt vooral gaat om de inpuls inkopen. Dit is iets wat je op internet over het algemeen niet doet (sites als iBoot en iToko uitgesloten). Als de Media Markt een webshop opent moeten ze concureren op het web met webshops met zeer lage tarieven. Door te adverteren met akties worden klanten de winkel in gelokt. Binnen is de indeling als in een supermarkt, de aktie producten staan over het algemeen achterin de winkel. De consument komt bij zijn zoektocht naar het aktie product langs tal van andere artikelen die hij/zij ook wel zou kunnen gebruiken. Ook staan er over het algemeen betere (en duurdere) substituten van het aktieproduct in de directe omgeving van dit product, waardoor je er toch even over na denkt om de betere variant aan te schaffen. De prikkeling is zeer groot om ook andere artikelen mee te nemen. Ik zou zeggen stap eens een Media Markt in en kijk bij de kassa hoeveel personenen maar één aartikel kopen. Dit is de enkeling die de aantrekkingskracht heeft kunnen weerstaan. Een webshop zou het juist makkelijker maken voor de consument om prijzen te vergelijken en er achter te komen dat de Media Markt lang niet altijd de goedkooste is.
Martin, ik ben het met je eens: het is niet of/of maar en/en. Maar na mijn vakantie wederom een teleurstellende online ervaring met MediaMarkt... zelfs een online fotoservice ontbreekt (of is onvindbaar op de onoverzichtelijke site)... Is dat niet het minste wat een retailer online kan bieden?