Ze bestaan al ruim een jaar en hebben 32 webwinkels aangesloten: Safe 2 Shop, voorheen Shop op Safe. In het persbericht meldt de site dat het idee voor een 'nieuw' webwinkelkeurmerk is ontstaan door het feit dat er voor andere keurmerken betaald dient te worden. 'Niets ten kwade van deze organisaties maar dit vinden wij uitbuiting van de webwinkelier.' Bij
Safe 2 Shop is een basisvermelding gratis. Alleen is het laten plaatsen van je logo wel iets anders dan het voeren van een keurmerk.
Safe 2 shop werkt met een sterrensysteem op basis van een pakket van eisen.
Ster 1
-
Een goed en gebruiksvriendelijk design. Dus geen standaard templates zoals Oscommerce, ZenCart.
-
Een breed assortiment met minimaal 10 artikelen.
Ster 2
-
Website is gevestigd in Nederland en levert ook in Nederland
-
Moet voldoen aan de meest recente eisen die de wet stelt aan verkopen via internet.
Ster 3
-
Klantenservice duidelijk zichtbaar met daarin: 1. De bestelprocedure; 2. Verzendkosten; 3. Betaalmogelijkheden; 4. Retourprocedure.
-
Contactgegevens zijn duidelijk en op een logische plek aanwezig: 1. Bedrijfsnaam; 2. Adresgegevens; 3. Telefoonnummers en email adressen; 4. KvK nummer; 5. BTW nummer.
-
Prijzen van producten duidelijk vermeld op website
Ster 4
-
Uw algemene voorwaarden moeten duidelijk zichtbaar zijn
-
Een duidelijk zichtbare, volledige Privacy Policy.
Ster 5
-
Veiligheid klantgegevens gewaarbord door beveiligde SSL verbinding wanneer uw klant zijn/haar gegevens opgeeft.
Wie de klachtenprocedure doorneemt, ziet dat de site malafide webwinkeliers slechts kan straffen met het intrekken van het logo. De consument blijft met lege handen achter. Dit in tegenstelling tot de werkwijze van Thuiswinkel.org. De Stichting Certificering is door Thuiswinkel.org opgericht om onafhankelijke certificering van Thuiswinkel Waarborg te kunnen garanderen. Daarnaast is er een onafhankelijke geschillencommissie.
Als we er nog even de Wikipedia op naslaan:
'Goede keurmerken worden beheerd door een organisatie die onafhankelijk is van de leveranciers (aanvragers van het keurmerk), de afnemers (consumenten) inspraak geeft bij het opstellen van de keuringseisen, en de keuringen laat uitvoeren door onafhankelijke en deskundige onderzoekinstellingen en inspecteurs/keurmeesters. Ook moeten de producten/diensten met keurmerk regelmatig worden gecontroleerd, en er moet een goede klachten- en geschillenregeling zijn.'
Waarmee me maar willen zeggen dat er meer nodig is om een betrouwbaar en degelijk keurmerk op te zetten dan het aanbieden van een logo.
Leuk artikel van de mensen van Thuiswinkel.org over hun eigen concurrent. Zien wij eens hoe ze daar in hun hart over denken. Natuurlijk hebben ze wel gelijk (de voorwaarden slaan echt nergens op), maar wellicht is het handiger om een vergelijk te maken tussen alle concurrenten, dan er slechts eentje op de korrel te nemen.
De redactie van Twinkle is niet 'van Thuiswinkel.org'. Dit is niet de mening van Thuiswinkel.org. Ik heb dit volledig op eigen titel geschreven omdat ik heel erg moe wordt van partijen die roepen over 'uitbuiting van de webwinkelier'. Je kunt niet zo veel bieden als Thuiswinkel.org doet als je er geen geld voor vraagt. Dat is op zichzelf niet erg, maar ga niet roepen dat je een gelijkwaardig keurmerk biedt.
We hebben al 'ns eerder een vergelijking gemaakt in het blad. Deze partij heeft een persbericht uitgestuurd als 'nieuw' keurmerk.
Marieke, Ik ben het volledig met je eens. Goed stuk! Blijf maar lekker kritisch kijken naar de branch, daar worden wij als webwinkels alleen maar beter van.
En natuurlijk kan je het nog veel creatiever (en gratis) oplossen op de volgende manier:
"ShopBusters zal zich bovendien aansluiten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. Deze organisatie behartigt de belangen van consumenten als ze zaken doen met online winkels zoals ShopBusters. Door zich aan te sluiten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie is ShopBusters ook onderworpen aan de Stichting Geschillen Commissie kopen op afstand. Hiermee zijn uw belangen als consument optimaal beschermt als u iets koopt via ShopBusters."
Niet lid, wel de voordelen!
Hahaha, Zeker een goedkope manier van een "keurmerk"voeren. Maar flopbuster is ook niet echt een succes, Afgelopen 3 maanden zijn er geen nieuwe producten bij gekomen. En 3 hits op het zoekwoord shopbuster.nl op google.nl geeft ook niet echt vertrouwen in deze webwinkel.
Ben trouwens ook wel benieuwd of Thuiswinkel.org wel gelukkig is met dit soort fratsen van bv flopbusters
@Marieke: Wellicht kun je je eens afvragen waarom er alternatieven worden aangeboden voor het Thuiswinkel.org keurmerk...?
Heb je je daar wel eens in verdiept? Lees eens wat fora door, wellicht dat je dan begrijpt waarom men niet in zee wil met Thuiswinkel.org, maar wel graag een keurmerk voor de webwinkel wil hebben... Een goed journalist is objectief en probeert zo veel mogelijk standpunten te verwerken. In dit stukje tekst mis ik e.e.a....
@Henri: Ik ben op zichzelf helemaal niet tegen een nieuw of ander keurmerk, mits dat toegevoegde waarde biedt. Totnogtoe heb ik bij geen van de andere keurmerken die toegevoegde waarde gezien. Alleen 'gratis' is niet genoeg. Als er een keurmerk komt dat dezelfde diensten op net zo'n professionele wijze gratis kan aanbieden, wil ik nog wel eens praten.
Ik snap dat webwinkels een keurmerk willen hebben om hun betrouwbaarheid te vergroten. Maar dan moet dat keurmerk wel inhoud hebben. Anders heeft niet alleen de webwinkel er niets aan, maar ook de consument niet.
Overigens groeit Thuiswinkel.org als kool, dus dat 'men' niet met hen in zee wil, valt wel mee.
Dat dit stukje niet puur journalistiek is, beaam ik. Als ik een weblog had - en dat heb ik binnenkort gelukkig - dan had het daar op gestaan.
Dank voor je reactie.
Ik doel niet op 'gratis' oid, maar dat er best veel kritiek is op de Thuiswinkel.org en blijkbaar doet deze organisatie daar weinig tot niets aan. Ook hun keurmerk en vooral de opvolging daarvan is discutabel, is gebleken in het verleden. (zie hiervoor de diverse fora) Niets is zaligmakend, maar 'de kleine' ondernemer, zoals ik, zit met smart te wachten op een keurmerk dat idd wél kwaliteit garandeerd, maar niet direct belachelijk hoge kosten met zich meebrengt. Thuiswinkel.org fees zijn een peuleschil voor een Wehkamp of bol, maar voor mij is 't nét even en drempeltje te hoog. Ik zit niet te wachten op dure feestjes met allerlei prijsuitreikingen op mijn kosten, om maar wat te noemen.
Dus ja, ieder initiatief naast deze organisatie juich ik van harte toe. Een initiatief met een véél lagere drempel, back to basics.
Maar ik zag dat Twinkle gratis naar leden van Thuiswinkel.org wordt gestuurd, dus een objectieve mening over deze organisatie zal ik hier niet direct aantreffen, vrees ik...Of wordt ik toch nog verrast...
'Ieder initiatief', al stelt het niets voor? Nou ja, dat mag je vinden natuurlijk. Verder is de redactie van Twinkle onafhankelijk van Thuiswinkel.org. Als je het blad en de site goed leest, had je al verrast kunnen zijn.
Mijn eerste nummer kan ik eind Januari verwachten! Pas dan kan ik over het blad oordelen.
Ieder initiatief idd. Een kritische blik of kritisch geschreven artikel wordt altijd gewaardeerd, maar ik kom, zoals reeds aangegeven, geen kritiek tegen op de Thuiswinkel.org organisatie. Dat bevreemd mij. Vandaar mijn kritische kanttekening hier.
@ Henri, Misschien moet je je toch nog maar even in Thuiswinkel.org verdiepen. Deze tekst van jou slaat nog kant nog wal
Niets is zaligmakend, maar de kleine ondernemer, zoals ik, zit met smart te wachten op een keurmerk dat idd wél kwaliteit garandeerd, maar niet direct belachelijk hoge kosten met zich meebrengt. Thuiswinkel.org fees zijn een peuleschil voor een Wehkamp of bol, maar voor mij is t nét even en drempeltje te hoog.
Natuurlijk moet een keurmerk iets toevoegen maar de belachelijk hoge kosten war jij over schrijft vallen echt wel mee. Een lidmaatschap begint al bij � 150,- euro per jaar. En verder is de contributie omzet gerelateerd dus als je meer omzet hebt moet je ook meer betalen. En � 150,- euro per jaar tot �50.000,- euro per jaar valt toch best mee? En voor 1000,- per jaar moet je toch al een jaaromzet hebben van 250.000,- hebben. En als je zelf al aangeeft een kleine ondernemer te zijn zullen de kosten dus wel meevallen.
Dus kijk eens hier.
Ik kom al op E 500,- per jaar uit...
Minder dan 1% dus. Daarnaast is Thuiswinkel.org voor veel klanten een extra stimulans om bij juist die webwinkel te kopen. Ik denk dan ook dat die �500,- zichzelf terug verdient. Voor mij is dat (helaas) niet te meten ik ben al vanaf dag 1 lid van Thuiswinkel.org. Misschien het eens een jaartje proberen? En dan kijken of het voor jouw webwinkel een toevoeging is.
Kijk het ook eens vanaf een ander oogpunt. Wat kost een advertentie in een voor jou interessant magazine met +/- 40.000 oplage? Toch al snel � 1000,- - �2000,-. Dan valt � 500,- voor het meest herkende keurmerk toch best mee? Ieder zijn goed recht om wel of niet lid te zijn van een keurmerk, maar een feit is en blijft dat Thuiswinkel.org het bekendste keurmerk is en ook daadwerkelijk iets toevoegt in tegenstelling tot Save2shop
thuiswinkel.org voor 500 euro? Als je een klein winkeltje hebt misschien. Voor grote webshops kan het oplopen tot 50.000 euro. kan je ook pagina groot voor in de telegraaf adverteren.
Ik lees nergens iets over mkbOK, ook een goed alternatief voor thuiswinkel.org. Om eventjes bij deze .org te blijven: waarom mag ik wel aspirant lid worden en betalen maar geen logo voeren? Daarnaast mis ik een aantal zaken die best eens opgepakt zouden kunnen worden door deze .org groep. Zoals de soms belachelijke wetgeving die op webwinkels van toepassing zijn terwijl ze vanuit huis opereren en dus op geen enkele wijze voordeel hebben van de organisaties (zoals: HBD Hoofbedrijfschap Detailhandel) waaraan we moeten betalen en welke niets voor de branch doen anders dan een vaag onderzoek waarvan iedereen met een beetje boeren verstand hetzelfde antwoord kan bedenken. Een keurmerk moet beschikbaar zijn voor iedereen die zich aan de wetgeving houd, zijn klanten koesterd en dus ook zo bedient etc. Een opmerking van de .org organisatie dat een webshop zonder SSL verbinding niet betrouwbaar kan zijn doe ik af als klinklare onzin. Als dat de club is die mij moet vertegenwoordigen....
Kom op Marieke!
jullie blad wordt in licentie uitgegeven en is wel degelijk van thuiswinkel.org. Hoe je het went of keert. Hoezo objectief?
Uit het 2005-2006 jaarverslag: Twinkle: nieuw vakblad voor webwinkeliers! Twinkle, het nieuwe vakblad voor webwinkeliers, is door leden, niet-leden en eenieder geïnteresseerd in de thuiswinkelsector enthousiast ontvangen. Thuiswinkel.org Info is daarmee vervangen door een professioneel en volwassen vakblad, dat in een oplage van ruim 7.000 exemplaren minimaal 8 keer per jaar verschijnt. Twinkle wordt in licentie uitgegeven door Beerens Business Press (BBP).
Dan nog iets over Save2shop, lees ik het nu goed dat je 1 ster krijgt als je geen standaard osCommerce, zenCart of wat dan ook voor template gebruikt? Wat is daar mis mee? Ik ken zat grote shops met een "eigen" template waarvan ik niet kan zeggen dat deze volledig voldoet aan "Een goed en gebruiksvriendelijk design".
Wat een onzin!
@Gijs, Misschien is het handig om alle reacties en de website van Thuiswinkel.org te lezen/bekijken voordat je een reactie geeft. De hoogste contributie bedraagt � 29.000,- en dan heeft het betreffende bedrijf wel en omzet van � 50.000.000,-. Daarnaast geef ik een reactie op Henri die zelf aangeeft maar � 500,- kwijt te zijn aan een eventueel lidmaatschap bij Thuiswinkel.org.
@Norman, Voor aspirant leden is er sinds vorig jaar ook een logo beschikbaar, Maar nog veel belangrijker is de Thuiswinkel.org beveiligde verklaring die achter het logo gelinkt is.
Wat HBD Hoofbedrijfschap Detailhandel betreft, begrijp ik goed dat mkbOK hier wel iets tegen doet? Je kan overigens altijd een bezwaarschrift indienen bij HBD Hoofbedrijfschap Detailhandel. Zo heb ik 250,- bespaard en heb ik alleen de standaard � 70,- euro betaald en niet de � 250,- die afgelopen jaar betaald moest worden voor een samenwerking met de Nationale Sportweek en een onderzoek voor de detailhandel. De uitkomst van het onderzoek is op een open internetsite bekend gemaakt (zonder enige berichtgeving). Maar dit heeft verder niet erg veel te maken met Thuiswinkel.org, HBD Hoofbedrijfschap Detailhandel is namelijk een door de overheid aangewezen instantie die voor de gehele Deatilhandel van alles en nog wat doet.
Wat ik hiermee wel wil zeggen is dat mensen soms misschien iets meer research moeten doen voordat ze hier Thuiswinkel.org gaan lopen afkraken.
Verder is het ieders keuze om zich wel of niet bij Thuiswinkel.org aan te sluiten. Maar kom niet met onzin argumenten als het HBD Hoofbedrijfschap Detailhandel, �50.000,- contributie, en op fora geschreven stukjes van mensen die misschien een keer (in hun ogen)een slechte ervaring hebben gehad met een bij Thuiswinkel.org aangesloten webwinkel. Helaas worden slechte ervaringen van mensen altijd meer met andere gedeeld dan goede ervaringen. Een beetje relativeren denk ik dan.
Als laatste heb ik een vraag aan de tegenstanders van Thuiswinkel.org (Henri, Norman, Gijs en alle anderen). Waarom zouden de grote webwinkels als Bol.com, Wehkamp.nl, conrad.nl, Coolbleu.nl etc. etc. (de bedrijven die dus � 29.000,- moeten betalen voor hun lidmaatschap), nu lid zijn van Thuiswinkel.org?
Ik denk omdat het wel degelijk een effect heeft op de verkopen. En dat is toch het uiteindelijke doel van een webwinkel beginnen, geld verdienen?
Ik lees het graag.
Ik denk niet dat zoals Twinkel over Otto schreef dat ze daarmee vrienden hebben gemaakt bij de Thuiswinkel!
@JP Doolhoff Thuiswinkel.org is absoluut geen waarborg voor de consument. Als je als leden bedrijven als Heleesun, Princessa en Garant-o-Matic in je gelederen hebt (prijzenfestivals, pure volksverlakkerij), ze daar op wijst en dan afgewimpeld wordt met het verhaal dat ze de uitspraken van de Reclamecode commissie nauwkeurig volgen dan zakt bij mijn de broek af. NB: op de site van de reclamecode commissie zijn zo al 9 hits te vinden op uitspraken over Garant-O-Matic. Kortom het lijkt er sterk op dat Thuiswinkel.org net als zijn leden alleen maar bezig is met geld verdienen.
@JanZ, Jou verhaal over de prijzenfestival sites zijn inderdaad iets waar Thuiswinkel.org eens goed naar moet kijken. Ik heb mezelf er niet in verdiept dus kan er verder ook niet veel over zeggen. Maar de 9 uitspraken over mailings van garant-o-matic zijn niet in hun voordeel.
Maar om gelijk te stellen dat Thuiswinkel.org geen waarborg is voor consumenten vind ik echt heel erg kort door de bocht. Als een lid zich niet houd aan de reclamecode zegt dit niet dat de klant word opgelicht. Spam is vervelend maar geen oplichting. Misschien kan Ank (juriste van Thuiswinkel.org) hier meer duidelijkheid over geven waarom hier niet harder tegen word opgetreden? Anderzijds kon ik niet zo snel iets over vinden in de regelgeving van Thuiswinkel.org, ook de uitspraken van de reclamecode commissie zijn mij onbekend.
Wat het geld verdienen betreft, er zal zeker geld verdient moeten worden en dat vind ik ook niet erg. Zij moeten ook hun boterham verdienen net zo goed als jij dat moet. Maar het gaat uiteindelijk om de regelgeving voor webwinkels en de rechten en plichten van de consumenten. Hiervoor hebben zij een onafhankelijke geschillencommissie, een duidelijke verklaring voor en daarnaast kunnen zij ons als (beginnende) webwinkeliers voorzien van de juiste informatie.
Het is misschien overbodig maar ik ben erg positief over het effect, en klant respons van/over Thuiswinkel.org.
Verder begrijp ik niet zo goed dat jij jou mening over Thuiswinkel.org aan mij schrijft (@Jp Doolhoff)? Ik weerleg alleen de argumenten van de Thuiswinkel.org "tegenstanders" die hier hun mening geven. Ik zelf heb niets gezegd over de prijsfestivals en over het geld verdienen van Thuiswinkel.org. Een algemene reactie is natuurlijk welkom. Want zoals eerder naar Marieke geschreven, "Blijf maar lekker kritisch kijken naar de branch, daar worden wij als webwinkels alleen maar beter van." tot de branch behoort natuurlijk ook Thuiswinkel.org.
Kijk als volwaardig alternatief naar Qshops.
Sorry, druk iets te snel op enter ;-)
Op zich is ieder initiatief om 'de goeien' van 'de kwaaien' te onderscheiden te prijzen. Het lijkt er inderdaad op dat ze in het persbericht te hoog van de toren. Jammer en niet sjiek naar Thuiswinkel. Dat de tarieven eventueel te hoog zouden zijn is een geheel andere discussie.
Opvallend dat de schrijfster van het artikel zelf al aangeeft dat e.e.a. niet bepaald journalistiek is en weet dat een dergelijk subjectief artikel eigenlijk in een weblog thuishoort. Bij een bezoek aan de nieuwe site zie ik overigens dat er inmiddels al 75 webwinkels aangesloten zijn maar achterwege wordt gelaten dat een week geleden het 'oude' shopopsafe.nl nog draaide waar honderden sites op stonden. Dus puur een kwestie van tijd voordat ook safe2shop weer vol staat. Ik vind het trouwens - als we toch onze persoonlijke meningen aan het delen zijn - een goede site. Misschien dat e.e.a. niet gekeurd wordt door een 'deskundige inspecteur' maar hoeveel diploma's heb je nodig om te bekijken of iemand zijn BTW nummer netjes vermeld heeft of dat alle adresgegevens of algemene voorwaarden duidelijk te vinden zijn?
@Karin, Voor mij is een logo/keurmerk niet interessant als zij enkel en alleen het werk van consumenten autoriteit nogmaals uitvoeren. Dus controleren van BTW, KvK nummer, voorwaarden, etc.. Deze dingen zijn wettelijk verplicht om te vermelden! De onafhankelijke geschillencommissie is dat wel! En dat zal ook de reden zijn van mijn klanten om juist bij mij te kopen en niet bij de concurrent. Ook een juriste die klaar staat om mijn vragen te beantwoorden vind ik erg fijn.
Er zit dus wel degelijk verschil tussen een logo of een keurmerk! Kijk dus naar de verschillen en niet naar de overeenkomsten.
Sjonge jonge. Willen jullie niet lezen, kunnen jullie niet lezen, wat is het?
Certificeren is echt wel wat meer dan een BTW-nummertje bekijken. Neem 'ns de moeite om je erin te verdiepen en reageer dan. Voor mij is thuiswinkel niet heilig ze laten ook steken vallen. Maar we hebben het hier over de definitie van een keurmerk En geen van de andere genoemden organisaties neemt het zo seriues als thuiswinkel. Dat is een feit, ondanks de kritiek die er is en natuurlijk ook mag zijn.
"het laten plaatsen van je logo wel iets anders dan het voeren van een keurmerk"
Wat versta je onder het "het voeren van een keurmerk"? Het vragen van geld, kennelijk. En het hebben van een zogenaamd onafhankelijke geschillencommissie. Bij Thuiswinkel zijn ze niet eens in staat hun email (van leden) te beantwoorden. Thuiswinkel is vrij bekend en dus nuttig voor webshops. Over de inhoud zegt dat echter niets.
@Alex, "een zogenaamd onafhankelijke geschillencommissie." Verklaar je nader? Hoezo zogenaamd?
Zo blijkt maar weer dat een verkeerde woordkeuze heel wat reacties oproept. Wellicht is het woord 'kwaliteitszegel' wel beter dan 'keurmerk'. Uit reacties van webwinkeliers blijkt wel dat velen niet voor een webwinkelkeurmerk kunnen/willen betalen. Mede hierdoor is het idee voor Safe 2 Shop ontstaan. Doordat wij iets meer willen bieden dan alleen een linkpagina met links naar webwinkels, keuren wij de webwinkels en kijken of zij voldoen aan de meest belangrijke punten waar een goede webwinkel aan moet voldoen. Wij belonen goedgekeurde shops met een kwaliteitszegel. Veel webwinkeliers stellen het op prijs dat ze gewezen worden op punten die voor verbetering vatbaar zijn.
Wel valt ons op dat er shops zijn, die een bekend keurmerk dragen, maar die niet voldoen aan de wettelijke informatieverplichting naar de consument. Buiten het feit om dat men voor andere keurmerken moet betalen en een basisvermelding bij ons gratis is, hebben wij toch allen hetzelfde doel voor ogen: meer duidelijkheid voor consumenten en meer consumentenvertrouwen in webwinkels.
@ G. Ekkelenkamp, Leuk dat jij hier reageert. Maar om gelijk met de deur in huis te vallen. Net als Norman verbaas ik mij over de regel dat er geen standaard template gebruik mag worden voor de eerste ster?? Waarom? Ik denk dat zeker osCommerce bij veel internet shoppers zo bekend is dat zij feilloos de weg naar alle belangrijke gegevens weten te vinden. Dit lijkt mij alleen maar een voordeel. Ik werk overigens niet met osCommerce.
Verder vraag ik mezelf af waarom er weer een "keurmerk" bij komt, de klanten zien straks door de bomen het bos niet meer.
Ik begrijp dat jullie met een gratis kwaliteitszegel iets extra's willen bieden voor de consument maar eigenlijk is het onderzoeken of de webwinkel aan de wettelijke informatieverplichting voldoet de taak voor de consumenten autoriteit. Deze hebben ook al aangegeven streng te gaat controleren. Met hoge boetes! Misschien kunnen jullie het kwaliteitslabel voor de consumenten autoriteit worden en een webwinkel die is gecontroleerd door de consumenten autoriteit in samenwerking met safe 2 shop krijgt het kwaliteitszegel. Just my 2cent. Nu niet iedereen gelijk naar de consumenten autoriteit rennen om hun nieuw op te starten kwaliteitslabel aan te bieden:-)
Verder ben ik het volledig met jou eens dat het gaat over het doel, meer duidelijkheid voor consumenten en meer consumentenvertrouwen in webwinkels. Maar word het duidelijker voor de consumenten als er 25 verschillende labels zijn? Ik denk het niet.
@ JP Doolhof. Na de reacties hebben we eens goed naar de eerste eis gekeken. Wat wij er mee bedoelden is, dat het niet de bedoeling is om de standaard template die als "default" bij deze shopsoftware zit te gebruiken. We hebben deze eis inmiddels aangepast (zie onze site).
Op uw vraag "waarom weer een keurmerk?" en "Het onderzoeken of de webwinkel aan de wettelijke informatieverplichting voldoet is een taak voor de consumenten autoriteit, deze hebben ook al aangegeven streng te gaat controleren. Met hoge boetes!" het volgende: Nu pas hoor je in de media dat de Consumenten autoriteit hier strenger op gaat controleren. Met onze oude site, Shop op Safe, keken wij hier een jaar geleden al naar. De huidige eisen hanteren wij al een jaar. Wij zijn alleen maar blij dat de consumenten autoriteit er nu meer aandacht aan gaat besteden. Wij zullen ons blijven inzetten om zowel grote als kleine shops te helpen om op correcte wijze een webwinkel te runnen. Fijn weekend toegewenst.
@G. Ekkelenkamp, Erg goed dat jullie de eerst regel hebben aangepast! Luisteren naar de webwinkeliers is natuurlijk erg belangrijk. Niets dan lof daarvoor.
Ik ben het verder voor de volle 100% met je eens dat de consumenten autoriteit al veel eerder actie had moeten ondernemen.
Voor alle duidelijkheid wil ik nog wel even melden dat ik niets tegen safe2shop heb! Mijn inbreng in deze discussie is ook alleen de foute argumenten van Thuiswinkel.org tegenstanders tegen spreken met feiten.
Wel vraag ik mezelf nog steeds af waarom er steeds meer keurmerken/kwaliteitszegel nodig zijn. Ik hoop dan ook dat de keurmerken/kwaliteitszegels ook snel samen zullen gaan. Al je lid wil worden van allemaal dan heb je een aparte pagina nodig om de logo's te tonen:-)
Uiteindelijk hebben we allemaal het zelfde doel.
Verder wens ik jou natuurlijk ook een heel goed weekend.
Inderdaad prima dat Safe2shop reageert!. Ik ben het met JP Doolhoff eens dat een woud aan keurmerken niemand zal helpen. oke, dan doe je een kwaliteitszegel... dan weet de consument dat de basis is gregeld, maar er is nog steeds geen onafhankelijke certificering of een geschillencommissie. Je hebt er gewoon zo weinig aan als consument.
@JP Doolhoff De gedragsregels van Thuiswinkel.org stellen (art. 1.1) dat "Elk bedrijf moet de wet en de van toepassing zijnde regelgeving naleven, in het bijzonder de bepalingen in het Burgerlijk Wetboek betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten en de Wet bescherming persoonsgegevens alsmede specifieke wet- of regelgeving met betrekking tot de aangeboden producten en/of diensten." en hun website stelt dan ook dat "Voor u als consument betekent het Thuiswinkel Waarborg niet alleen dat � lle bij Thuiswinkel.org aangesloten bedrijven zich houden aan wet- en regelgeving. Maar ook aan de opgestelde gedragscodes van de vereniging."
De website van de Consumentenautoriteit spelt het uit: (http://www.consumentenautoriteit.nl/cabedrijven/content.jsp?objectid=5459) :
"Misleidende reclame gebruiken U wilt uw producten of diensten zo goed en zo mooi mogelijk aanprijzen via reclame-uitingen. Daarbij mag u consumenten niet misleiden."
Prijzenfestivals (sweepstakes) zijn gewoon tegen de wet (dat is ook Europese wetgeving). Dat het Ministerie van Economische Zaken jarenlang niets gedaan heeft en nu de Consumentenautoriteit heeft ingesteld die het aanpakken van deze bedrijven tot een van de speerpunten heeft uitgeroepen wil nog niet zeggen dat wat deze drie bedrijven doen onschuldig spammen is (ook verboden, ze hebben trouwens allemaal dezelfde twee eigenaren), het is gewoon tegen de wet, verboden, illegaal.
Inmiddels hebben wij onze beoordeling toegevoegd aan de vermelding van de webwinkel zodat de consument duidelijk kan zien aan welke eisen de webwinkel wel en niet aan voldoet. Wij hopen hierdoor meer duidelijk te geven over de sterren toekenning.
Zeer interessante discussie n.a.v. artikel! Voor mijn scriptie ben ik mij aan het oriënteren en verdiepen in online keurmerken/waarborgen/kwalitietszegels. Ik vind het moeilijk te bepalen wat nu de waarde voor de consument is en of ze deze ziet. Momenteel probeer ik op de volgende vragen een antwoord te vinden:
- Weet de consument een keurmerk te herkennen? - Kan de consument de waarde van een keumerk inzien? - Hoe zwaar beïnvloed een keurmerk de keuze voor een webwinkel? - In hoeverre kan een keurmerk veiligheid garanderen? - Hoe zwaar weegt een keumerk in de keuze voor een webwinkel t.o.v. recensies en reacties op internet (zoals fora) of van vrienden? - Wordt een keurmerk ingezet als marketing/communicatie tool?
Ssl.nu kwam na onderzoek tot de conclusie dat bij 90 procent van de online aanbieders de persoonlijke gegevens onvoldoende beschermt. Kijkt een keurmerk naar deze beveiliging?
Verder vraag ik mij af of er al (onafhankelijk)onderzoek naar online keumerken gedaan is.
Inmiddels heb ik een eenvoudige enquete gemaakt om onderzoek te doen naar online keurmerken. Ik zou het zeer op prijs stellen als je hem (anoniem)zou willen invullen. http://www.enquete.mix2.nl