Twinkle | Digital Commerce

Bookalike: Uitgever verkoopt direct aan consument

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:60

'Uitgevers hebben weinig succes met de directe verkoop van boeken via de eigen site', start Gijs Schooten zijn verhaal. Om daar verandering in te brengen is Bookalike opgezet.

'Tien jaar geleden verkocht uitgever Gopher in eerste instantie alleen online', vertelt Schooten, die bij de uitgever werkzaam is. Gopher was vanuit twee opzichten uniek. 'Ten eerste omdat partijen aan de verkoopkant werden uitgesloten. Daarnaast besloot Gopher niet meer in oplages te produceren, maar per stuk.' Klinkt eenvoudig, maar daaraan ligt een ingewikkeld technisch proces ten grondslag. 'Order in shop, een productiepartner die het maakt, en vervolgens verzenden.' En toen bleek ook de boekhandel geïnteresseerd. 'Zij vroegen om een koppeling met het boekhandelkanaal. Later kwam ook het Centraal Boekhuis erbij, en is de hele infrastructuur ontwikkeld.' En dat is revolutionair, meet Schooten. 'Nu gaat het echte werk voor uitgevers beginnen. Direct verkopen aan de consument, dus zonder -online- affiliate, zoals bol.com of Bruna.' Net als bij andere branches, zoals de reisbranche, verdwijnt de tussenpersoon, is Schootens overtuiging.

Ketensamenwerking

Twee jaar lang werd aan de dienst gewerkt, meldt Schooten. Bookalike faciliteert in samenwerking met het Centraal Boekhuis de gehele keten, van bestelling en betaling tot en met de verpakking van het boek. 'Voor de uitgever biedt dit de mogelijkheid om zonder margeverlies zijn boeken te verkopen en te leveren aan de consument. Directe verkoop - uiteraard via het internet - leidt immers ook in de boekenbranche tot veel hogere opbrengsten', aldus Schooten. Is een boek niet op voorraad bij het CB, dan wordt het on-demand geprint. Uitgevers kunnen daardoor rendabel naast de traditionele en digitale boekhandel een volwaardig direct verkoopkanaal optuigen, is zijn overtuiging.

Webshop

Bookalike levert voor de webshop alle betaalfaciliteiten, beoordeling van de order op volledigheid en het artikelbeheer van alle titels. Ook administratie en klantenservice neemt het voor zijn rekening. Daarnaast verzorgt het Centraal Boekhuis de levering uit voorraad en de afhandeling van de bestelling.

Communities en long tail

Maar vooral de long tail biedt uitdagingen, meent Schooten. 'Als uitgever heb je misschien wel vijfhonoderd titels, waarvan er honderd goed verkopen. Die titels liggen bij de boekhandel. Maar alles bij elkaar zijn die overige vierhonderd ook interessant. Want ook de titels die niet meer leverbaar zijn, blijven in trek bij lezers.' Daarnaast helpt Bookalike ook bij het opbouwen van een community. 'Online zijn er al velen. Neem communities voor studenten. Als uitgever van studieboeken zit je midden in de doelgroep.'

'Uitgevers moeten leren omgaan met deze nieuwe wereld,' meent Schooten, 'Zich gaan begeven in communities en nieuwe verkoopmogelijkheden ontdekken. Daar ligt nu de uitdaging.'