Twinkle | Digital Commerce

BeCommerce: Buren nemen webwinkelen serieus

2017-05-26
  • 2:11

Thuiswinkel.org staat model voor Belgische branchevereniging

Afgelopen maand mocht de Belgische e-commerce wereld zich verheugen op een branchefeestje. Voor de tweede keer werden de BeCommerce Awards georganiseerd. De prijzenregen voor Belgische e-commerce initiatieven werd met 250 bezoekers een stuk beter bezocht dan het jaar ervoor. Daarentegen groeit de branchevereniging zélf langzaam.

Tekst Marieke Verdonk

'Het draagvlak is nog te klein, er is te weinig enthousiasme', zegt Jean-Noël Chamart, oprichter en directeur van Mediadis.com en één van de initiatiefnemers van BeCommerce. 'Wij hebben geen grote pure players die de kar kunnen trekken. En van de traditionele retailers en banken kunnen we niet zo veel verwachten, die staan niet vooraan bij nieuwe dingen.' Mediadis verkoopt cd's, dvd's en games en behaalt een jaaromzet van 5,5 miljoen euro. De grootste Belgische online-shop is Proxis.be met een omzet van 7 miljoen per jaar. 'Vergelijk dat met een Bol.com', zegt Chamart. 'Die zetten meer dan 100 miljoen euro per jaar om.'

Kwaliteitslabel

België heeft een achterstand in te halen ten opzichte van de buurlanden als het om het kopen op afstand gaat. Amper 20 procent van de Belgische surfers koopt regelmatig producten en diensten via internet. Bij de Fransen is dit 60 procent en in Nederland 80 procent. Uit onderzoek door internetonderzoeksbureau InSites kwam naar voren dat maar liefst 62 procent van de Belgische internetbezoekers van mening is dat een onafhankelijk kwaliteitslabel hun vertrouwen in e-commerce zal doen toenemen. Daarom heeft ook België sinds kort een keurmerk, het gecertificeerde BeCommerce Label.

'Uiteraard hebben we bij de opzet en ontwikkeling van BeCommerce heel goed naar Thuiswinkel.org gekeken', zegt Chamart. 'Die organisatie staat model voor ons. Vandaar ook de BeCommerce Awards en het keurmerk. Het is duidelijk dat dat veel kan doen voor het bekendmaken en vertrouwen in thuiswinkelen.' De Belgische markt is een lastige, alleen al door de tweetaligheid. 'We zeggen altijd "waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan?"' lacht Chamart. 'Het is echt lastig, zo'n klein gespleten land. Maar ik ben positief, hoor! E-commerce is booming, ook in België. En de ontwikkeling van BeCommerce gaat misschien langzaam, maar er gebeurt wat. Ons label wordt gesteund door de politiek en consumentenorganisaties. Dat is heel belangrijk voor ons!'

BeCommerce Guaranteed

Tijdens de BeCommerce Awards op 13 februari jongstleden ontvingen negen Belgische webshops als eerste het BeCommerce Label: 3suisses.be, Azur.be, Komplett.be, Laredoute.be, Mediadis.com, Neckermann.com, Proxis.be, Unigro.be en Unikadoo.be.

Winnaars

BeCommerce Awards

Starter Awards: Cottonhouse.be, Bikkembergsfootball.com, Brico.be en Di-bag.be.

BeCommerce Awards: IJsboerke.be (brons), Ethias.be (zilver) en Delhaizewineworld.be (goud).

De jury gaf ten slotte een Special BeCommerce Award aan Lukasweb.be vanwege veelbelovend maar niet echt thuishorend in één of andere categorie.

Publieksprijzen: Gameloop.be, Fnac.be, Ebay.be, Neckermann.be en Dexia.be.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2- 2007