Het aantal werknemers in de reisbranche is in 2005 verder toegenomen dan in 2003 door de bedrijven werd verwacht. Er is sprake van een duidelijke verschuiving van baliewerk naar callcenter en internet, blijkt uit de resultaten van de Arbeidsmarktmonitor Reisbranche 2006.
Verkoopfunctie
De werkgelegenheid is in twee jaar tijd met ruim 7 procent gestegen tot 18.300 personen. Net als in 2003 hebben de meeste werknemers een verkoopfunctie (64,6 procent). De verkoopfuncties kunnen worden verdeeld naar drie verkoopkanalen: balie, callcenter (telefonische verkoop) en internet.
Internet
Ten opzichte van 2003 is het aandeel werknemers dat betrokken is bij de verkoop via internet aanzienlijk gestegen, meldt het rapport. In 2003 hield 1,9 procent van de verkoopmedewerkers zich nog bezig met internet. Nu is dat opgelopen tot 6,4 procent van de verkoopmedewerkers. Dit is ten koste gegaan van het aandeel baliemedewerkers.
Verwachtingen
In 2005 hebben reisorganisaties ten aanzien van de toekomst nagenoeg dezelfde verwachtingen voor de ontwikkeling naar verkoopkanaal als in 2003. Internet zal een steeds belangrijker verkoopkanaal worden. Ook zal een steeds groter deel van de verkoopmedewerkers zich gaan richten op de verkoop via het internet.
In tegenstelling tot de vorige meting verwachten reisorganisaties nu ook dat het aandeel callcentermedewerkers terrein zal gaan verliezen aan het internet.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Werkgelegenheid reisbranche toegenomen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.