Twinkle | Digital Commerce

Vrouwen shoppen online uit verveling

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:31

Vrouwen winkelen online uit verveling. Bijna een derde van de vrouwen shopt online om de tijd te doden. Overigens is 70 procent huiverig om online met creditcard te betalen, blijkt uit Duits onderzoek. Het onderzoek werd uitgevoerd door Novomind in samenwerking met wiwo.de en handelsblatt.com.

Niets te doen

Eenderde van de vrouwelijke respondenten winkelt online omdat ze simpelweg niets beters te doen heeft. De helft noemt daarbij als voordeel dat ze lekker vanuit de luie stoel kunnen winkelen. Slecht 10 procent van de vrouwen shopt online tijdens de lunchpauze. De populairste producten die vrouwen online aanschaffen zijn boeken (89 procent), gevolgd door kleding (57 procent) en meubels (21 procent).

Uitgebreid aanbod

Meer dan de helft van de vrouwelijke respondenten is online op zoek naar uiteenlopende aanbiedingen. Daarbij is het van belang dat de webshop over een uitgebreid aanbod beschikt. Uit het onderzoek komt naar voren dat winkels met een beperkt aanbod niet erg geliefd zijn bij vrouwen. Negen van de tien vrouwen negeert deze winkels. Speciaalzaken zijn bij mannen een stuk populairder , vier van de tien mannen winkelt online graag in dergelijke winkels. Volgens de onderzoekers is dit te verklaren door het verschil in interesse. Vrouwen zijn op zoek naar exclusieve en bijzondere artikelen en mannen zoeken elektronica.

Betalen

De verschillen in het winkelgedrag zouden ook resulteren in verschillen in betaalvoorkeur. Vrouwen zien betalen met de creditcard als een risico. Slechts één op de drie vrouwen is bereid op deze manier te betalen. Vrouwen ontvangen liever een factuur, blijkt uit dit onderzoek. Ruim de helft van de mannelijke respondenten geeft aan dat betalen met de creditcard hun voorkeur heeft. Zij maken zich minder dan vrouwen zorgen om veiligheidsrisico’s.

Het onderzoek werd in juni van dit jaar uitgevoerd met als doel trends in online shoppen te achterhalen. Aan het onderzoek namen 506 respondenten deel, die regelmatig online winkelen.