Twinkle | Digital Commerce

Vrouwen domineren online aankopen

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:14

Uit recent onderzoek van Euromonitor blijkt dat de voorkeur tussen mannen en vrouwen bij online shoppen nogal verschilt. Het is steeds vaker de vrouw die online over de aankoop beslist.

Het internationale onderzoek analyseerde de bestedingen per geslacht, leeftijd, inkomen en opleidingsniveau in 70 sectoren en 35 landen. Euromonitor concludeerde, niet geheel verrassend misschien, dat de invloed van vrouwen bij uitgaven voor het huishouden groeit, en dat over het algemeen de vrouwen de online aankopen domineren.

Het onderzoekt schrijft ook dat in Azië ‘nieuwe rijke vrouwen’ de ‘discretie van het online shoppen ontdekken’, en dat ze ‘shoppen meer zien als hobby dan als noodzaak’. Vrouwen zijn vooral dominant bij aankoopbeslissingen op het gebied van huidverzorging en cosmetica, terwijl mannen dominanter zijn bij de aankoop van sigaren en videoapparatuur.

eMarketer heeft de cijfers van de Euromonitor op een rijtje gezet. De top 10 van productcategorieën ziet er bij mannen en vrouwen –gekeken naar marktaandeel- dan zo uit:

Top 10 vrouwen

Top 10 mannen

Volgens eMarketer is ongeveer 51 procent van alle internetgebruikers in de Verenigde Staten vrouw is (wat neerkomt op 5 miljoen meer vrouwen dan mannen). Die percentages liggen bij bepaalde webshops een stuk verder uit elkaar. Bij JCPenney bijvoorbeeld is het percentage vrouwen (61 procent) een stuk hoger dan bij de algemene internetpopulatie.

Lees meer over verschillen tussen mannen en vrouwen in online shoppen in het artikel: Vrouwen veroveren de webwinkel  (Twinkle 6-2006).

Bron: eMarketer