Twinkle | Digital Commerce

Consumenten willen wél reclame ontvangen

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:22

Nederlandse consumenten staan open voor het toesturen van reclame en aanbiedingen, maar willen zelf bepalen welke bedrijven dit wel of niet mogen doen. Eén op de drie consumenten wil zelf aangeven welke post met reclame ze wel of niet willen ontvangen. Dit blijkt uit onderzoek onder consumenten die zich hebben aangesloten bij de ‘virtuele Nee/Ja sticker’ van stichting Infofilter.

Deel blokkeren

Via Infofilter.nl hebben zo'n 1,5 miljoen consumenten aangegeven of ze zich willen laten blokkeren tegen ongevraagde reclame, commerciële aanbiedingen en telefonisch marktonderzoek. De organisatie startte met het onderzoek, omdat steeds meer consumenten aangaven slechts een deel van de reclames te willen blokkeren. 

Niet van deze tijd

'Uit ons onderzoek blijkt dat het volledig blokkeren van commerciële informatie voor consumenten, zoals een aantal politieke partijen voor staat, niet meer van deze tijd is', zegt Paul Nouwen, voorzitter van de Stichting Infofilter. 'De grootste irritatie ontstaat doordat consumenten ’s avonds vrij laat gebeld worden over een onderwerp dat ze niet interesseert. Ieder product of dienst gedijt natuurlijk het beste als een consument daar ook prijs op stelt.'


Uit het onderzoek blijkt dat bijna 500.000 consumenten zelf willen kiezen of ze wel of niet geblokkeerd worden voor reclame per branche deelgebied: energie, financieel, dagbladen, tijdschriften of telecom. Ook willen ze zelf kunnen bepalen of de blokkade voor aanbiedingen per post, telefoon of mobiele telefoon geldt.

Het overgrote deel van het bedrijfsleven en een groot aantal goede doelen die samen meer dan 90 procent van de directe reclame of commerciële informatie in Nederland verzorgen is aangesloten bij Stichting Infofilter.