Twinkle | Digital Commerce

'Heavy users' internet kopen vaak online

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:18

Ruim 80 procent van de consumenten die meer dan 11 keer per week online zijn, koopt producten online. Eenzelfde percentage (84 procent) doet online onderzoek naar potentiele aankopen. De nieuwe generatie digitale consumenten zorgt voor een transformatie in de digitale communicatie, menen de onderzoekers van Universal McCann.

 ‘We kunnen niet langer simpelweg onze berichten aan een massapubliek richten en hopen dat we qua bereik onze doelen halen’, zegt David Cohen, de auteur van het onderzoeksrapport.  Het onderzoek ondervroeg 1000 respondenten (veel gebruikers) om zo de impact van nieuwe media op communicatie en adverteren te achterhalen.

Heavy users

De meeste ‘nieuwe digitale consumenten’ bevinden zich onder de zogenaamde ‘Heavy users’. Heavy users gaan wekelijks meer dan 11 keer online. Volgens de onderzoekers vallen bijna 100 miljoen Amerikanen in die categorie, bijna een derde van de Amerikaanse bevolking.

De respondenten –allen tussen de 16 en 49 jaar- werd gevraagd welke nieuwe technologieën ze online gebruiken, en wat ze in de toekomst van plan zijn. Consumenten die regelmatig op internet zitten bezoeken vooral Instant Messengers (zoals MSN), vergelijkingsites, en sociale netwerk-sites (MySpace, Friendster). Hoewel podcasting en IPTV veel media-aandacht krijgen, gebruikt slechts 13 procent van de veel gebruikers deze diensten. Slecht 7 procent bekijkt of download videocontent, hoewel 20 procent aangeeft dit in de toekomst te willen doen.

Vooral online shoppen

Shoppen is de meest voorkomende online activiteit van de veelgebruikers. Ruim 80 procent van deze internetters koopt producten online. Eenzelfde percentage (84 procent) doet online research naar potentiële aankopen. Deze activiteiten worden gevolgd door bijvoorbeeld gaming (73 procent), online radio luisteren (71 procent), vergelijkingssite bezoeken (68 procent) en foto’s delen (67 procent).

Bloggen

Bloggen is ook een activiteit die in de media veel aandacht krijgt, en volgens de onderzoekers terecht. Ruim 60 procent van de respondenten geeft aan deel te nemen aan blog-activiteiten. 7 procent van de respondenten tussen de 35 en 49 jaar hebben hun eigen blog, terwijl bij de 16- tot 34-jarigen eenvijfde een eigen blog heeft. Omdat eenderde van bloggers aangeeft tegen reclame te zijn, adviseert UM adverteerders behoedzaam te zijn bij het gebruik van blogs voor de verkoop van producten.

Andere media

Omdat het onderzoek zich alleen richt op consumenten die veel online zijn, zou je verwachten dat de respondenten minder hebben met andere media. Maar dat bleek niet het geval. Toen gevraagd werd naar welk informatiekanaal zij niet willen missen, noemde 28 procent de televisie. Dit kanaal voerde daarmee de lijst aan, gevolgd door websites (24 procent), e-mail (23 procent), radio (7 procent), kranten (6 procent) en 1 procent noemt sms. 

Volgens de onderzoekers betekenen deze resultaten niet het einde van traditionele advertising, omdat ondanks de impact naar voren komt dat traditionele media-formats zoals televisie, dus niet gemist kunnen worden.

Bron: eMarketer