Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkelen nog altijd in de lift

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:18

Thuiswinkelen zit nog altijd in de lift. Dit komt met name door de stijging in het aantal online-consumentenbestedingen, zo blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor 2005.

Omzetstijging opvallend

In het laatste nummer van Twinkle (nummer 4) publiceerden wij al een aantal cijfers. Uit het onderzoek blijkt dat de omzet van de Nederlandse thuiswinkelmarkt is in 2005 gestegen naar 3,26 miljard euro. Dit is een stijging van 14,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Deze omzetstijging noemt Thuiswinkel.org opvallend: ‘De omzetontwikkeling in de detailhandel daalde volgens het CBS in 2005 met 0,2 procent terwijl het aandeel thuiswinkelen van de detailhandel met 4,12 procent stijgt.’

Stijging bijna éénderde

Van de 3,26 miljard euro omzet werd 2,21 miljard euro via internet verkocht, een stijging van 32 procent ten opzichte van 2004. In de overige kanalen catalogi, post, telefoon etcetera daalde de omzet naar 1,05 miljard euro, een daling van 10,2 procent ten opzichte van 2004.

Uit het onderzoek blijkt dat in 2005 voor 2,02 miljard euro aan producten op afstand werd gekocht. Daarvan is bijna 1 miljard via internet aangeschaft. Consumenten kochten voor 1,23 miljard euro aan diensten zoals reizen, financiële diensten en tickets. Inmiddels wordt 4,5 procent van de omzet van de Nederlandse non-food detailhandel via thuiswinkels omgezet. Ruim 2 procent van de non-food omzet wordt via internet gerealiseerd.

Het onderzoek van Thuiswinkel.org meet de cijfers voor verkopen op afstand, waarbij alle verkoopkanalen gemeten zijn, en komt tot stand in samenwerking met Blauw Research  mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.