Twinkle | Digital Commerce

Al is het internet nog zo snel ...

2017-05-26
143107
  • 2:36

“Goedemiddag bakker, een half gesneden wit en een heel volkoren, ongesneden graag”
“Waar heeft u dat voor nodig?”
“Pardon? Nou, als u ’t per se wilt weten: ik krijg een paar zakenrelaties op bezoek”.
“Aha, dan roep ik mijn verkoper zakelijke markt er even bij. Ik zal een afspraak voor u maken, hij werkt regionaal en is twee keer per maand ook in deze winkel aanwezig”.




Anderhalve week later.
Verkoper zakelijke markt:“U wilde twee verschillende broden, waarvan één nog ongesneden ook. Ik weet nog niet of wij dat zo maar kunnen doen”.
“Ik begrijp u geloof ik niet helemaal. Ik betaal er toch gewoon voor, als een uh …zeg maar uh … klant?”
Jawel, maar wij hebben ook onze kosten. Het is allemaal wat ingewikkelder dan u denkt”.
“Nou, dat is ook wat. Volgende week komen er weer andere relaties langs en ik wilde graag wat meer verschillende broodsoorten presenteren”
“Kunt u niet gewoon een paar mensen van hetzelfde brood laten eten? Afijn, ik zal kijken wat ik kan doen, ik beloof niets”.






Twee weken later.
Telefoontje naar dezelfde verkoper. “Goedemorgen, u zou voor mij uitzoeken of ik twee broden kon krijgen. Eventueel meer. Maar ik hoor niets meer.”
“Oh ja, dat is waar ook. Nee, we kunnen het niet doen zoals u wilt. U moest het eerst maar eens met een heel wit proberen, maar dan wel ongesneden. Meer soorten brood kunnen wij alleen leveren als we zeker weten dat het de moeite loont”.
“Hoe bedoelt u?”
Nou, dat er ook echt van gegeten wordt. Misschien zijn uw gasten kleine eters, of willen ze alleen wit brood. En dan hebben wij die andere broden voor niets staan bakken en …”
“En het snijden dan?”
U krijgt van ons speciaal daarvoor een handig apparaatje. Als u ook andere mensen wilt laten snijden, moet u meer apparaatjes aanvragen. Kan even duren, en we willen graag weten wie die andere mensen dan zijn.”
“Kunnen we in hemelsnaam nu vast beginnen met één brood? Alstublieft? Het is al een maand geleden dat ik een van uw winkels binnenstapte, we beginnen nu toch echt honger te krijgen”.
“Eens kijken …. over vier dagen ben ik daar weer, dan zal ik uw bestelling opnemen.”
 
Absurd? Niet als het om het openen van een of meer bankrekeningen voor uw webshop gaat.
Vooral webshop-ondernemers ervaren het toenemende onbegrip van de banken. Dat de afstand tussen u en uw bank toeneemt, ligt heus niet alleen aan het sluiten van lokale kantoren. Het is een kenniskloof. Terwijl u uw best doet om voortdurend in de frontlinie te opereren, lijkt het wel of de bank achterover leunt als het gaat om online bankingfaciliteiten.
Wilt u een ‘flat rate’ voor al uw transacties? Meerdere bankrekeningen? Alle binnengekomen betalingen in één keer online kunnen overzien? Door meerdere medewerkers tegelijk, liefst zonder ‘speciaal, handig apparaatje’?
Redelijke wensen toch? Want u denkt: zo’n bank, het zou toch juist hun business moeten zijn om met de ‘online’ ontwikkeling mee te lopen. Niet dus. Al is het internet nog zo snel, de bank denkt: u wacht wel. Maar u wacht niet, en de markt al helemaal niet.
 
Hoe de markt reageert, daarover vertel ik u graag in mijn volgende column.
 
Herkent u dit?