Twinkle | Digital Commerce

E-commerce blijft groeien

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:30

Consumenten kopen steeds meer online. Ze kopen niet alleen meer van hetzelfde (boeken en computeronderdelen), maar consumenten doen ook steeds grotere aankopen, zoals tickets, koelkasten en zelfs hooggeprijsde luxe artikelen als designer kleding en sieraden, dat zegt eMarketer. De organisatie verwacht dat het aantal online aankopen met ruim 18 procent zal toenemen tussen 2005 en 2009.

Markt wordt volwassen

Hoewel er dus nog steeds een flinke groei verwacht wordt, zal deze niet zo groot zijn als de afgelopen vier jaar, zegt eMarketeer. Tussen 2001 en 2005 bedroeg de groei 26 procent. Volgens Jeffrey Grau, Senior analist bij eMarketer en auteur van US Retail E-Commerce, niet iets om je druk om te maken. ‘Het is meer een teken dat de markt voor e-commerce volwassen wordt.’

Online verkoop stijgt

De groeiende stabiliteit van de markt wordt geïllustreerd door de ontwikkeling van de online shopper, zegt eMarketer. ‘De online verkoop van computerhardware en –software staat op het punt de offline verkoop voorbij te gaan. Dit is een goed voorbeeld van de sterke e-commerce marketing in de Verenigde Staten,’ zegt Grau. ‘Maar niet alleen kopen online shoppers meer online, ze kopen ook meer verschillende soorten producten.’ Consumenten zouden steeds grotere uitgaven doen op internet.

Kleding verkoopt wél

De eerste e-commerce specialisten voorspelden dat kleding online nooit goed zou verkopen. Hoewel er nog steeds consumenten zijn die er niet veel voor voelen, is de online marktplaats voor kleding aan het veranderen. ‘Er zijn interessante ontwikkelingen bij online kledingverkoop. Er zijn steeds meer kleine webretailers die kleding gaan verkopen’, aldus Grau. De verkoop van kleding online blijkt een interessante markt te zijn, waar tegemoet kan worden gekomen aan de interesses en wensen van de modebewuste consument.

(5 mei 2006)