Twinkle | Digital Commerce

Winkelbezoek gestimuleerd door online winkelen

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 0:59

Mensen die vaak via internet winkelen, bezoeken daardoor niet minder vaak winkels. Sterker nog: winkelbezoek schijnt juist te worden gestimuleerd door online te winkelen. Andersom wordt online winkelen ook gestimuleerd door winkels te bezoeken. Dat concludeert Sendy Farag in haar promotieonderzoek aan de Universiteit van Utrecht.

Farag stelt dat er aanwijzingen zijn dat online winkelen het winkelbezoek kan vervangen. In het algemeen wordt er echter meer in plaats van minder mobiliteit verwacht. De onderzoekster legt een relatie tussen mobiliteit en milieu. 'Meer mobiliteit betekent meer milieuvervuilling, daarom zullen beleidsmakers rekening moeten houden met mogelijke milieu-effecten van winkelen via internet.'

Mensen winkelen minder vaak via internet als zij dichtbij winkels wonen. 'Dat is goed nieuws voor winkeliers, aangezien zij vooralsnog niet bang hoeven te zijn voor sluiting door de toename van internetwinkelen. In de toekomst is een dergelijke sluiting echter niet ondenkbaar. Dit kan de bereikbaarheid van winkels negatief beïnvloeden, vooral voor mensen die niet via internet winkelen,' zo geeft de onderzoekster aan.