Twinkle | Digital Commerce

Slechte navigatie nr. 1 bij meest gemaakte fouten

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:12

De meest voorkomende fout bij het ontwerp van een website blijkt een inconsistente navigatie te zijn. Ook laat de leesbaarheid vaak te wensen over. Dit concludeerde adviesbureau Indivirtual, dat onderzoek deed naar de gebruiksvriendelijkheid van Nederlandse websites. Voor het onderzoek werden 35 websites van onder meer ministeries, banken, online-winkels, omroepen en verschillende bekende bedrijven beoordeeld op verschillende criteria.

De nummer-1 notering voor inconsistente navigatie verbaast Ian Zein, managing director van Indivirtual: “Een gestructureerde navigatie is één van de belangrijkste onderdelen van een site en biedt de bezoeker houvast. Op veel websites verspringt het hoofdmenu ineens naar een ander gedeelte van de pagina en is de vormgeving anders. We zagen dit voornamelijk bij de achterliggende pagina’s die verschilden van de homepage.”

Op basis van de onderzoeksresultaten stelde Indivirtual een top-10 samen van meest gemaakte fouten:

1.      Inconsistente navigatie
2.      Slechte leesbaarheid
3.      Geen duidelijke homeknop
4.      Onaangekondigd op andere websites terecht komen
5.      Te lange en irrelevante teksten
6.      Pop-ups
7.      Onduidelijke naamgevingen
8.      Geen of slechte contactinformatie
9.      Niet bruikbaar voor alle browsers
10.    Slechte zoekfunctie

Volgens Indivirtual blijken met name zaken die erg voor de hand zouden moeten liggen, juist een zwak punt van veel websites. Zo zijn leestekens vaak te klein en is door het gebruik van kleur de tekst moeilijk leesbaar. Ook gaan veel websites ervan uit dat bezoekers weten dat het bedrijfslogo de knop is om terug te keren naar de homepage.Ook geeft de organisatie aan dat het opvallend was dat sommige bedrijven voor de contactinformatie denken te kunnen volstaan met slechts een e-mailformulier.