E-retailers moeten volgens analisten zorgvuldig omgaan met verschillende media. Grote e-retailers als Amazon.com en Walmart.com hebben hun online-winkelervaring met unieke videoprogramma’s uitgebreid. Hierdoor genereren ze meer verkeer naar en meer omzet via hun site. Maar volgens Jim Okamura, senior partner van retail consultants J.C. Williams Group, moeten ze daarmee wel oppassen. ‘Voor klanten wordt het onduidelijk waar het bedrijf zaken in doet: is het een retailer of een mediabedrijf?’
Walmart.com werkt samen met artiesten om exclusieve muziekvideo's te produceren. Consumenten kunnen de video's alleen downloaden via de site of kopen in de fysieke winkels van Wal-Mart. Amazon kwam in januari met een soortgelijk initiatief. Komende zomer is Amazon Fishbowl, een live-interview en entertainmentshow met Bill Maher, op Amazon.com te zien.
Beide initiatieven zijn bedoeld om verkeer te genereren naar de websites. Dit leidt ook tot verhoogde omzet door productverkoop en sponsoring. Volgens Okamura en andere analisten leidt de verschuiving van pure retail naar retail en entertainment - naast nieuwe kansen voor de retailers - in het beste geval tot vragen bij de klanten. Retailers moeten zich afvragen of ze de entertainment-tak zullen ontwikkelen met behulp van advertentie-inkomsten of dat wellicht zonder adverteerders gewerkt moet worden. ‘De verkeerde beslissing kan leiden tot een overdosis van in-you-face-marketing, en kan dan klanten wegjagen’, aldus Okamura.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Combinatie van retail en entertainment kan klanten wegjagen'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.