Twinkle | Digital Commerce

Kansen op internet voor financiële dienstverleners

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:35

Uit onderzoek van Google en PricewaterhouseCoopers  blijkt dat financiële dienstverleners die op de consumentenmarkt actief zijn zich meer moeten richten op de mogelijkheden van internet. Hoewel consumenten al geruime tijd gebruikmaken van internet om zich te oriënteren, alternatieve aanbiedingen te bekijken en creditcards, leningen, hypotheken en verzekeringen aan te schaffen, zijn de leveranciers van deze producten traag in het verleggen van hun marketingproducten naar het internet. Volgens de onderzoekers is hierdoor een gat ontstaan tussen het mediaconsumptiegedrag van consumenten en het mediabestedingsbedrag van financiële dienstverleners. Dit zou vooral veroorzaakt worden door gebrek aan kennis bij marketeers in de financiële wereld. Het onderzoek van DCE Consultants  sluit hierbij aan. Zij onderzochten de sites van een aantal hypotheekverstrekkers in een benchmark. Hieruit bleek dat hypotheekverstrekkers het internet optimaal willen gebruiken als distributiekanaal, maar dat daar nog wel op diverse onderdelen stappen moeten worden gezet.  Gekeken werd naar de toegankelijkheid en de functionaliteit van de belangrijkste hypotheekverstrekkers in Nederland. Daarnaast is er een vergelijking gemaakt met intermediairs als de Hypotheker.nl en buitenlandse websites. Absolute koploper op het gebied van WebExcellence is de Amerikaanse website mortgage.com (onderdeel van ABN-AMRO), op de voet gevolgd door MoneYou, ABN AMRO NL, Rabobank en Bank of Scotland.

Uit het onderzoek bleek dat de vindbaarheid en webergonomie van de meeste sites voldoende is, waardoor de sites goed toegankelijk zijn voor klanten. Maar bij de een grote meerderheid ontbreekt doelgroepgericht informatieaanbod en actuele nieuwswaarde. Ook bleek dat 70 procent van de hypotheekverstrekkers niet duidelijk en pro-actief informeert over de veiligheid van de ingevulde persoongegevens, terwijl, volgens de onderzoekers, de bezoekers daar bij een dergelijk product wel van overtuigd moeten zijn. Ook blijkt het grootste deel van de hypotheekverstrekkers geen tot weinig onderscheidend interactie- en transactiemogelijkheden biedt. Slechts 35 procent van de websites biedt een offertefunctionaliteit aan .

Bron: marketing-online.nl Adformatie