Twinkle | Digital Commerce

'TV op mobiele telefoon wordt populair'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:46

Volgens Nokia  wordt televisiekijken op de mobiele telefoon populair. Zij concludeert dit naar aanleiding van een aantal pilotprojecten in Europa. Consumenten in Finland, UK, Spanje en Frankrijk gaven aan interesse te hebben in mobiele tv-diensten. Bovendien bleek uit de pilotprojecten dat er ook mogelijkheden op dit gebied liggen voor commerciële mobiele tv-diensten.

Eerder berichtten wij al dat de grote mediabedrijven de komende jaren een groei van content en advertenties op mobiele telefoons verwachten, maar uit het pilot-onderzoek van Nokia blijkt die behoefte dus ook bij de consument aanwezig te zijn. Voor het project werkte Nokia samen met diverse bedrijven, zoals omroepen, mobiele operatoren en uitzendnetwerk leveranciers. Uit voorlopige resultaten van het pilotproject in Oxford (UK) bleek dat 83% van de deelnemers tevreden was over de dienst. Ook gaf 76% aan zich binnen de 12 maanden op de dienst te willen abonneren. In Frankrijk zei 68% te willen betalen voor mobiele tv-diensten, terwijl dit percentage in Spanje 55% bedroeg. Bijna 75% van de Spaanse deelnemers zou de dienst aanbevelen aan vrienden en familieleden. Het feit dat zo’n hoog percentage bereid is te betalen voor de diensten, wijst volgens Nokia duidelijk op de potentiële commerciële voordelen van mobiele tv.

Wel bleek het kijkpatroon anders te zijn, waardoor nieuwe prime times ontstaan voor omroepen en adverteerders. Uit de UK-resultaten bleek een piek rond de lunchpauze die hoger is dan het normale tv-patroon. Ook ’s morgens en ’s avonds werd veel moniele tv gekeken. Opvallend is dat ook veel consumenten thuis naar de mobiele tv keken.

Het meest werd gekeken naar nieuws, sport, soaps en documentaires. Wel gaven de meeste deelnemers aan het pilotproject aan dat zij specifieke, interactieve inhoud willen, aangepast met kortere kijktijden.  

“Deze pilootprojecten en andere projecten die momenteel plaatsvinden over de hele wereld, zijn een cruciale stap in de ontwikkeling van mobiele TV. De projecten bieden meer inzicht in de verwachtingen van de consumenten en in de businessmodellen voor succesvolle commerciële diensten”, aldus Ilkka Raiskinen, Senior Vice President, Multimedia Experiences, Nokia.