In de sfeervolle ambiance van het Brusselse Château Sainte Anne werden gisteren voor de eerste keer de BeCommerce Awards uitgereikt. De webwinkel van schoenketen Brantano sleepte de gouden BeCommerce Award voor de beste e-commerce-website in de wacht. Lensworld.be, een website van een Leuvense opticien waar je alle soorten lenzen online kunt kopen, kreeg de prijs voor de beste starter. De vakjury bekroonde eveneens Hostbasket.com als beste e-commercesite gericht naar bedrijven. De consumenten zelf kozen voor e-Bay, Ryan Air en Fortis als de online initiatieven van hun voorkeur.
De BeCommerce Awards bekronen de beste Belgische webwinkels en worden georganiseerd door het Belgisch Direct Marketing Verbond (BDMV) en het internet maandblad Inside. Maar liefst 99 Belgische webwinkels dienden hun website in voor de BeCommerce Awards. De vakjury onder leiding van Aad Weening, secretaris-generaal van de Europese verkoop-op-afstand-organisatie EMOTA, beoordeelde alle inzendingen.
De jury prees eveneens twee innovatieve online concepten. 'Bivolino.com, die hemden op maat maakt, is een schoolvoorbeeld van een businessmodel dat al 100 jaar oud is maar dankzij internet toegankelijk wordt voor mensen met een normaal inkomen', aldus de jury die Bivolino een zilveren Award toekende. De bronzen Award ging naar Weekendesk.be, die op een uiterst consumentvriendelijke wijze originele weekendarrangementen aanbiedt.
Ik ben reuze benieuwd welke website er dit jaar zich de beste Belgische e-commercesite mag gaan noemen.