Twinkle | Digital Commerce

Zwarte lijst voor frauderende affiliates

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:48

Een groep Nederlandse affiliatenetwerken wil een gezamenlijke lijst met daarop gegevens van frauderende affiliates. Vrijwel alle grote netwerkpartijen zijn betrokken bij die 'zwarte' lijst, bevestigen directeur Jeroen Kramer van Tradedoubler en directeur Thomas Joosten van M4N.

De affiatenetwerken zijn volgens Jeroen Kramer op dit moment al bezig met het samenstellen van een lijst. Voordat de partijen met een lijst aan de slag gaan, moeten echter nog wel wat ‘juridische problemen’ worden opgelost, aldus de Tradedoubler-directeur. Hij doelt dan voornamelijk op privacygevoelige informatie. Kramer: 'We zitten nog in een voorstadium.'
Bij affiliatemarketing vertoont een adverteerder reclame-uitingen op honderden of duizenden sites van affiliates. De adverteerder rekent af met de affiliates (partners) op basis van resultaat. Voorbeelden van frauduleuze handelingen door affiliates zijn het automatisch genereren van clicks of het doen van nep-aankopen of genereren van nep-leads.
Joosten van M4N vertelt dat de verschillende netwerken al enige tijd onderling gegevens uitwisselen over frauderende gebruikers. Hij benadrukt dat het wel lastig is om gegevens als url’s of ip-adressen uit te wisselen. 'Het is vanuit juridisch oogpunt belangrijk om zorgvuldig met persoonlijke gegevens om te gaan.' Bij de lijst die nu wordt samengesteld, Joosten spreekt van een database, wordt daarom volgens hem heel goed naar die gegevens gekeken. 'Het is belangrijk dat je de echte fraudeurs goed weet te scheiden van de "kleine jongens"'. 

Volgens Jeroen Kramer valt het met de werkelijke fraude door affiliates, uitgedrukt in geld, nog wel mee. Vooral de tijd -  en dús kosten - die zijn bedrijf besteedt aan het opsporen van frauduleuze praktijken vormt een probleem. De afgelopen vijf jaar heeft Tradedoubler volgens hem zeven keer aangifte gedaan bij de politie. Bij kleinere frauduleuze acties stuurt het bedrijf een brief naar een affiliate met daarin de mededeling dat hij ‘uit het netwerk ligt’. Zulke brieven verstuurt het bedrijf gemiddeld zo’n vijf keer per maand. De meest voorkomende methode van fraude is volgens Kramer het handmatig klikken op ‘eigen advertenties.’ Die vorm van fraude is ook het makkelijkst op te sporen, vertelt hij. “Onze software ziet dat meteen.” De meest geavanceerde methode is volgens hem een softwareprogramma dat automatisch ip-adressen genereert en vanaf die adressen clicks en views genereert.

Bron: Emerce