Een update van een van de meest gebruikte tools door seo’ers gaat voor de nodige hoofdpijn zorgen. Enkele dagen geleden heeft Google namelijk een drastische wijziging doorgevoerd in de Google AdWords Keyword Planner. Lees alles over de veranderingen en een slimme work around voor de gewenste inzichten.
Tekst: Jochem Warnaar en Jeroen Deuze
Spellingsfoutne
Mensen zijn geen geweldenaren als het op spelling aankomt. Minimaal 7 procent van de zoekopdrachten bevat een spellingsfout. Hoe langer de zoekopdracht, hoe hoger de ratio is. Zelfs wanneer een woord correct is gespeld, gebruikt men vaak variaties. Zo is iemand die op ‘iphone hoesje’ en ‘iphone hoesjes’ zoekt, waarschijnlijk op zoek naar hetzelfde product. Dit principe trekt Google steeds verder door en sinds afgelopen week krijgen veel varianten van dezelfde zoekopdracht een gelijk zoekvolume toegekend in de Google Keyword Planner.
Wat is er veranderd en kunnen we stiekem toch niet de oude vertrouwde zoekvolumes zien?
Google herkent woorden die fout gespeld zijn en varianten van woorden, waarschijnlijk komt onderstaand voorbeeld u bekend voor.
De zoekintentie centraal
De afgelopen jaren zijn de organische zoekresultaten bij misspellingen en andere zoekwoordvarianten steeds meer op elkaar gaan lijken. Iets wat mede te verklaren is door de zogenaamde Hummingbird-update die Google doorvoerde in haar algoritme. Deze update in 2013 zorgde ervoor dat context in een tekst veel belangrijker is geworden. Denk hierbij aan verschillende spellingsvarianten (meervoud, enkelvoud, verkleiningen, etc.) en synoniemen. Google toont sinds de invoering van Hummingbird steeds minder zoekresultaten die exact overeenkomen met de zoekopdracht en steeds meer resultaten die globaal overeen komen met de ingevoerde zoekopdracht.
Een legitieme vraag is, zijn al deze zoekopdrachten dan eigenlijk niet hetzelfde, als de intentie achter de zoekopdracht gelijk is? ‘Waarom zullen we zoekvolumes van varianten dan niet bundelen?’, is waarschijnlijk wat Google zich heeft afgevraagd. Hier is Google namelijk afgelopen dagen stilletjes mee begonnen in de Google Keyword Planner.
Gelijk zoekvolume voor samenhangende zoekwoorden
Maar wat heeft Google dan eigenlijk aangepast? In de afgelopen dagen hebben we kunnen constateren dat er steeds meer samenhangende zoekwoorden vanuit de Adwords Keyword Planner hetzelfde zoekvolume krijgen. In de afbeelding hieronder is een concreet voorbeeld te vinden van deze wijziging die Google heeft doorgevoerd. Waar de zoekvolumes op ‘hoes’, ‘hoesje’ en ‘hoesjes’ in combinatie met ‘iphone 6’ en ‘leer’ voorheen totaal verschillend waren, laat de Adwords Keyword Planner nu bij de drie varianten exact dezelfde average searches zien.
Voor aanpassing:
Na aanpassing:
Maar hier blijft het niet bij. In de afgelopen dagen hebben we dit fenomeen op maar liefst drie verschillende manieren kunnen constateren, namelijk:
1. Verkleinwoorden
2. Enkelvoud/meervoud
3. Volgorde
UPDATE (21-6): onderstaande werkwijze is komen te vervallen door nieuwe wijzigingen.
Toch inzicht per keyword?
Er is echter een manier om alsnog de aparte volumes per keyword op te vragen. U wilt namelijk alsnog ranken op het zoekwoord met het meeste volume en de resultaten lijken steeds meer op elkaar, maar verschillen wel degelijk.
Neem als voorbeeld de zoekopdrachten ‘iPhone hoesjes ’ en ‘iPhone hoesje’. De zoekvolumes die uit de Google Keyword Planner komen zijn hetzelfde, in dit geval namelijk 8100.
Wanneer we echter kijken naar de organische resultaten in de top 10, verschillen deze wel degelijk.
Wanneer u zoekwoordideeën ophaalt in de Keyword Planner is men meestal gewend om direct op de knop ‘Download’ te klikken zodat de hele bulklist in één keer in Excel staat. Wanneer u echter de woorden los toevoegt, of de knop ‘Alle toevoegen’ gebruikt en vervolgens uw Plan download als CSV, zijn de zoekvolumes los te zien.
In dit geval wordt er dus meer op ‘iPhone hoesjes’ gezocht dan op ‘iPhone hoesje’. Wanneer u hier niet bewust van bent ligt het maken van fouten in uw keyword targetting op de loer waardoor u minder zichtbaar bent op zoekwoorden waar meer potentie in zit.
In onderstaand voorbeeld is te zien waar u wel en waar u vooral niet dient te klikken.
Jochem Warnaar en Jeroen Deuze zijn seo-consultant bij Expand Online.
Interessante ontwikkeling. Als ik zelf in de keyword planner zit zie ik nog wel verschillende zoekvolumes. Wanneer gaat deze update officieel in??
Beste Henk,
Dank voor je reactie. Deze update is al live. Kan je ons het voorbeeld geven waar je nog wel verschillende zoekvolumes ziet?
Groeten,
Jochem
Heel goed en duidelijk verhaal, dank!
Ik begrijp van jou dat Google in de zoekwoordplanner nu bij de 'gem. aantal maand. zoekopdrachten' het totaal geeft van de zoekvolumes van de zoektermen waarvan Google meent dat die synoniem zijn. En ze tonen dit totaal dus bij ieder synoniem.
Het gevaar voor ons SEO's (of AdWords adverteerders) is nu dat je uitgaat van een te hoog zoekvolume voor een zoekterm. Het is dus het totale volume van alle synoniemen. We moeten ons goed van deze verandering bewust zijn.
Verder vraag ik mij af of je moet optimaliseren op het woord met het hoogste volume, zoals je schrijft. Google vertaalt alle varianten immers naar (min of meer) dezelfde zoekresultaten. Ik denk dat het zaak wordt (of eigenlijk al een tijdje is) om verschillende varianten in de content te laten terugkomen. Je hoeft er dus niet specifiek één te kiezen. De vraag is dan wel hoe je alle varianten eenvoudig bij elkaar krijgt. Heb je daar een idee over?
In ieder geval, nogmaals dank!
Gek genoeg krijg ik in de csv-downloads nergens verschillende zoekvolumes te zien. Ik krijg voor beide varianten van een zoekterm gewoon het totale zoekvolume van 18.100, terwijl het juist interessant is om te weten hoe dit gebruikt wordt.
Daarbij vermeld hebbende, dat de zoekresultaten voor beide varianten wel duidelijk verschillen. De ene met Local Pack, de ander zonder, de ene heeft meer lokale zoekresultaten, de ander meer landelijk.
Doe ik dan iets verkeerd?
Deze work around werkt helaas niet meer, zelfs wanneer je de zoekwoorden aan een plan toevoegd en daarna weer download geven alle variaties dezelfde zoekvolumes weer.
Goed artikel, Jochem en Jeroen. Goed gevonden!
Gek dat Google deze verandering mnergens officieeel communiceert. Alleen in Google search console zou je nu nog op basis van aantaal x getoond (mits aanwezig inde top10) iets over zoekvolume verhouding kunnne roepen. Google wordt steeds meer black box voor Adwords: "geef ons je geld en wij zorgen voor verkeer. Hoe? dat is aan ons."
Weet iemand of in de adwords api data zoekwoordvariautnen ook bijelkaar geveegd worden?
Op zich niet vreemd dat Google steeds meer zoekwoorden met eenzelfde intentie op één hoop gooit. Echter als ik het nu zelf test krijg ik weliswaar voor iphone 6 hoesje en iphone 6 hoesjes hetzelfde zoekvolume te zien, maar iphone 6 hoes en iphone 6 hoezen laten nog totaal andere zoekvolumes zien.
Misschien betreft het enkel termen waarvan de verschillende varianten qua zoekvolume al dicht bij elkaar zaten?
Het zat er een beetje aan te komen en het viel me laatst al op. Op zich is het uitvoeren van een zoekwoord onderzoek eenvoudiger geworden, omdat je niet meer iedere schrijfwijze hoeft af te gaan, maar steeds meer 'topic gericht' kunt werken.
Aan de andere kant mis je specifieke informatie als alles op 1 hoop gegooid wordt. Het risico is wel dat je rekent op veel hogere bezoekersaantallen dan er daadwerkelijk zijn.
Het was mij dus ook al opgevallen dat Google voor 'verschillende' keywords dezelfde zoekvolumes toont. In het begin dacht ik dat het toeval was, maar na een aantal zoekresultaten constateerde ik al dat Google 'de boel op een hoop gooit'.
Zoals ook wordt gezegd in de reactie hierboven, kan het zijn dat je hierdoor rekent op hogere bezoekersaantallen dan er daadwerkelijk zijn. Het komt nu dus iets meer aan op ervaring en inzicht. Zelf kan ik er dan ook niet echt mee zitten.
Lees hier het vervolg over de keywordplanner en hoe er toch het meeste uit te halen vor je SEO: https://www.frankwatching.com/archive/2017/03/17/geen-zoekvolume-zo-maak-je-weer-chocola-van-de-google-keyword-planner/