Twinkle | Digital Commerce

Google Keyword Planner-update zorgt voor seo-hoofdpijn

2017-05-27
180101
  • 3:06

Een update van een van de meest gebruikte tools door seo’ers gaat voor de nodige hoofdpijn zorgen. Enkele dagen geleden heeft Google namelijk een drastische wijziging doorgevoerd in de Google AdWords Keyword Planner. Lees alles over de veranderingen en een slimme work around voor de gewenste inzichten.

Tekst: Jochem Warnaar en Jeroen Deuze

Spellingsfoutne
Mensen zijn geen geweldenaren als het op spelling aankomt. Minimaal 7 procent van de zoekopdrachten bevat een spellingsfout. Hoe langer de zoekopdracht, hoe hoger de ratio is. Zelfs wanneer een woord correct is gespeld, gebruikt men vaak variaties. Zo is iemand die op ‘iphone hoesje’ en ‘iphone hoesjes’ zoekt, waarschijnlijk op zoek naar hetzelfde product. Dit principe trekt Google steeds verder door en sinds afgelopen week krijgen veel varianten van dezelfde zoekopdracht een gelijk zoekvolume toegekend in de Google Keyword Planner.

Wat is er veranderd en kunnen we stiekem toch niet de oude vertrouwde zoekvolumes zien?
Google herkent woorden die fout gespeld zijn en varianten van woorden, waarschijnlijk komt onderstaand voorbeeld u bekend voor.

De zoekintentie centraal
De afgelopen jaren zijn de organische zoekresultaten bij misspellingen en andere zoekwoordvarianten steeds meer op elkaar gaan lijken. Iets wat mede te verklaren is door de zogenaamde Hummingbird-update die Google doorvoerde in haar algoritme. Deze update in 2013 zorgde ervoor dat context in een tekst veel belangrijker is geworden. Denk hierbij aan verschillende spellingsvarianten (meervoud, enkelvoud, verkleiningen, etc.) en synoniemen. Google toont sinds de invoering van Hummingbird steeds minder zoekresultaten die exact overeenkomen met de zoekopdracht en steeds meer resultaten die globaal overeen komen met de ingevoerde zoekopdracht.

Een legitieme vraag is, zijn al deze zoekopdrachten dan eigenlijk niet hetzelfde, als de intentie achter de zoekopdracht gelijk is? ‘Waarom zullen we zoekvolumes van varianten dan niet bundelen?’, is waarschijnlijk wat Google zich heeft afgevraagd. Hier is Google namelijk afgelopen dagen stilletjes mee begonnen in de Google Keyword Planner.

Gelijk zoekvolume voor samenhangende zoekwoorden
Maar wat heeft Google dan eigenlijk aangepast? In de afgelopen dagen hebben we kunnen constateren dat er steeds meer samenhangende zoekwoorden vanuit de Adwords Keyword Planner hetzelfde zoekvolume krijgen. In de afbeelding hieronder is een concreet voorbeeld te vinden van deze wijziging die Google heeft doorgevoerd. Waar de zoekvolumes op ‘hoes’, ‘hoesje’ en ‘hoesjes’ in combinatie met ‘iphone 6’ en ‘leer’ voorheen totaal verschillend waren, laat de Adwords Keyword Planner nu bij de drie varianten exact dezelfde average searches zien.

Voor aanpassing:

Na aanpassing:

Maar hier blijft het niet bij. In de afgelopen dagen hebben we dit fenomeen op maar liefst drie verschillende manieren kunnen constateren, namelijk:

1. Verkleinwoorden

2. Enkelvoud/meervoud

3. Volgorde

UPDATE (21-6): onderstaande werkwijze is komen te vervallen door nieuwe wijzigingen.

Toch inzicht per keyword?
Er is echter een manier om alsnog de aparte volumes per keyword op te vragen. U wilt namelijk alsnog ranken op het zoekwoord met het meeste volume en de resultaten lijken steeds meer op elkaar, maar verschillen wel degelijk.

Neem als voorbeeld de zoekopdrachten ‘iPhone hoesjes ’ en ‘iPhone hoesje’. De zoekvolumes die uit de Google Keyword Planner komen zijn hetzelfde, in dit geval namelijk 8100.

Wanneer we echter kijken naar de organische resultaten in de top 10, verschillen deze wel degelijk.

Wanneer u zoekwoordideeën ophaalt in de Keyword Planner is men meestal gewend om direct op de knop ‘Download’ te klikken zodat de hele bulklist in één keer in Excel staat. Wanneer u echter de woorden los toevoegt, of de knop ‘Alle toevoegen’ gebruikt en vervolgens uw Plan download als CSV, zijn de zoekvolumes los te zien.

In dit geval wordt er dus meer op ‘iPhone hoesjes’ gezocht dan op ‘iPhone hoesje’. Wanneer u hier niet bewust van bent ligt het maken van fouten in uw keyword targetting op de loer waardoor u minder zichtbaar bent op zoekwoorden waar meer potentie in zit.

In onderstaand voorbeeld is te zien waar u wel en waar u vooral niet dient te klikken.

Jochem Warnaar en Jeroen Deuze zijn seo-consultant bij Expand Online.