Nederlandse webshoppers gaven in het afgelopen kwartaal 22 procent meer uit aan producten dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De online bestedingen tekenen inmiddels voor 10 procent van de detailhandelsbestedingen in ons land.
Dat schetst Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. In opdracht van de belangenvereniging en met sponsorgeld van PostNL heeft GfK de online consumentenbestedingen opnieuw in kaart gebracht. De resultaten over het eerste kwartaal van 2016 staan in de vanochtend gepubliceerde Thuiswinkel Markt Monitor.
Meer bestedingen
In totaal (producten plus diensten) kochten Nederlandse webshoppers van januari tot en met maart voor 4,89 miljard euro online, méér dan in het laatste kwartaal van vorig jaar. De eindejaarsperiode, waarin Sinterklaas en de Kerstman langskomen, is traditiegetrouw de beste voor webwinkeliers. Van afgelopen oktober tot en met december kwamen de online bestedingen uit op 4,7 miljard euro, in de eerste drie maanden van dit jaar lagen de uitgaven dus ongeveer 200 miljoen euro hoger. De bestedingsgroei is wel wat getemperd (13 procent in het afgelopen kwartaal versus 16 procent eind 2015).
Producten
Vooral de online productverkopen zitten flink in de lift: ze groeiden met 22 procent ten opzichte van Q1 vorig jaar, tot 2,34 miljard euro. ‘Opvallend’, vindt Wijnand Jongen. Op de site van Thuiswinkel.org rekent de directeur voor: ‘Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 23,48 miljard euro in het eerste kwartaal van 2016, dan bedraagt het online aandeel inmiddels 10 procent. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel worden in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van winkels en webwinkels.’
Exponenten van de groei aan de productkant zijn food/nearfood en schoenen & lifestyle:
Diensten
De online uitgaven aan diensten groeiden met 6 procent, om afgelopen kwartaal uit te komen op 2,55 miljard euro. Dat is meer dan de productbestedingen, maar in het begin van het jaar dragen vakantieboekingen een flinke steen bij.
Ruim 18 miljard euro dit jaar
Naar verwachting van Thuiswinkel.org zullen de totale online consumentenbestedingen in 2016 'ruimschoots' boven de 18 miljard euro uitkomen.
Infographic
Meer informatie over de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor vindt u in onderstaande infographic (groter hier):
'Van iedere euro wordt er één online besteed...', zegt jullie aankeiler.
Ja, dan gaat het hard :-)
@Joost Driessen: zo hard gaat 't inderdaad niet ;-) In onze wekelijkse nieuwsbrief is een fout geslopen, waarvoor excuus.