Twinkle | Digital Commerce

9 Tips voor een gebruiksvriendelijk bestelproces

2017-05-26
588349
  • 2:13

In dit derde en laatste deel van de serie artikelen over het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van webshops wordt ingegaan op het bestelproces. Kern is dat het (bij wijze van) zo simpel moet zijn dat zelfs een cavia (?) de was kan doen.

De tips komen voort uit onderzoek dat Rob van Laarhoven afgelopen maanden heeft uitgevoerd in het kader van zijn afstudeerstage bij Tribal. Via eye-tracking onderzoek is gekeken naar het kijkgedrag van consumenten naar e-commerce websites.

In de winkelwagen
De aankoop begint bij de winkelwagen. Door deze pagina goed in te richten is de kans groter dat wat erin ligt ook daadwerkelijk wordt afgerekend.

1. Toon het stappenproces dat de consument moet volgen om tot een succesvolle transactie te komen. Consumenten willen weten dat het bestelproces snel en eenvoudig is. Met behulp van een stappenproces weet de bezoekers waar hij zich in het bestelproces bevindt en hoe ver hij/zij nog moet tot definitieve bestelling.
2. Geef de mogelijkheid om de inhoud van de winkelwagen op te slaan en/of te mailen naar een e-mailadres.
3.Zorg ook hier voor interactiemogelijkheden zoals een telefoonnummer en/of live chat.
4. Bied cross- en up-sell mogelijkheden door gerelateerde producten te tonen. Het winkelwagentje is een zeer geschikte plaats om gerelateerde producten aan de producten die zich momenteel in het de winkelwagen bevinden te tonen. Zorg er wel voor dat deze producten het bestelproces niet in de weg staan.
5. Communiceer hoe en wanneer een order bezorgd wordt.
6. Link terug naar de productpagina waar de bezoeker vandaan komt. Wanneer een bezoeker een product in zijn winkelwagen plaats wil hij/zij wellicht meer bestellen. Het is daarom verstandig om in het winkelwagentje een knop te plaatsen die direct linkt naar de pagina waar deze bezoeker hiervoor was. Vaak is dat de productpagina van het product wat hij/zij wil bestellen. Vandaaruit kan de bezoeker verder navigeren.

En bestellen maar!
Ook deze laatste (belangrijkste) fase in het proces moet zo soepel mogelijk verlopen.

7. Verberg de hoofdnavigatie. Dit is een uitzondering op punt 2 uit de eerste artikel uit deze serie. Het is belangrijk om de bezoeker zo min mogelijk af te leiden tijdens het bestelproces. Door het tonen van navigatie kan hij/zij het proces verlaten en wellicht niet meer tot aankoop overgaan.
8. Vermijd verplichte registratie en/of login.
9. Zorg ervoor dat consumenten zowel een factuur- als bezorgadres kunnen invoeren.

Bauke Bergstra is werkzaam voor Tribal Internet Marketing en leverde namens dat bureau al eerder tekstbijdragen aan Twinkle.
Van Laarhoven, die open staat voor aanvullingen op de lijst, liep de afgelopen maanden stage bij Tribal. Dit was het laatste deel van drie artikelen. In deel 1 kwam de zoekfunctionaliteit aan bod, in deel 2 werd ingegaan op de productpagina’s.