Twinkle | Digital Commerce

Grootste retailers VS openen eigen marktplaats

2017-05-27
180101
  • 1:24

Een eigen marktplaats is populair onder grote Amerikaanse e-commerce bedrijven. Vijf van de tien grootste online retailers in de VS hebben een eigen platform waarop andere retailers kunnen verkopen.


Amazon (nummer 1), Staples (2), Walmart (4), Sears (6) en Best Buy (10) openden een eigen online marktplaats. Alle vijf behoren ze tot de top van de jaarlijkse Top 500 van Internet Retailer.

Amazon en eBay boeken samen 20 tot 25 procent van de Amerikaanse online marktplaatsomzet, rapporteert de vaktitel. Andere grote partijen hopen beter met de twee giganten te concurreren door hun aanbod ook uit te breiden met behulp van verkoopartners.

Commissie
Een tweede motivatie is de commissie die retailers krijgen over verkochte producten op hun eigen handelsplatform. Amazon krijgt bijvoorbeeld 6 tot 25 procent van de verkoopprijs, afhankelijk van het verkochte artikel. ‘Daarbij is er geen risico op een voorraad die niet verkocht wordt, want de retailer hoeft de artikelen zelf niet in bezit te hebben’, zegt e-commerce analist Matt Nemer.

Lagere omzet
Volgens Internet Retailer verschuilen de grootste retailers in de VS zich achter de concurrentiestrijd met Amazon en eBay. De echte reden voor het openen van een online marktplaats is vaak een teruglopende omzet. Staples lijkt bijvoorbeeld te zijn gestart met een handelsplatform omdat het bang is dat zijn assortiment niet breed genoeg is voor zijn klanten. Er is een mindere vraag naar pennen, papier en printers nu de communicatie elektronischer is geworden. Staples zag daarom zijn online omzet in 2012 teruglopen met 2,8 procent naar 10,3 miljard dollar (7,5 miljard euro). Een eigen online marktplaats met heel veel nieuwe producten kan Staples helpen meer omzet te genereren.