Met een omzet van 3,34 miljard euro is Amazon met afstand de grootste online retailer van Duitsland. Otto bezet de tweede plek, met 1,55 miljard euro omzet in 2011. Nummer drie Neckermann.de staat met 691 miljoen euro op plek 3.
Dat blijkt uit de lijst met de 1.000 größten Onlineshops für physische und digitale Güter, voor de vierde keer opgesteld door EHI Retail Institute en Statista. De verhoudingen aan de top van de lijst zijn duidelijk: aanvoerder Amazon is ruim twee keer zo groot als nummer twee Otto, dat weer ruim twee keer zo groot is als nummer 3 Neckermann.de.
Notebookbilliger.de
Notebookbilliger.de maakt een goede kans om het failliete Neckermann.de op te volgen als nummer 3 op de lijst. De pure player, vorig jaar nog negende, drukte Conrad in deze editie van de vierde naar de vijfde plaats. De omzet van de laptopverkoper, 455 miljoen euro, is iets lager dan die van RFS Holland Holding (469 miljoen euro) in Nederland, daarmee lijstaanvoerder van de vijfde Twinkle100.
Top 20
Net als in ons land (18e, met 60 miljoen euro omzet) maakt Zalando in eigen land zijn entree in de top 20 met topverkopers. Te zien is ook dat C&A, niet in de Twinkle100, bij onze oosterburen een hele grote online speler is:
Bron: Internetworld.de
De nummers 21 tot en met 100 en hun omzetten zijn te vinden op Internetworld.de.
Winkels, marktplaatsen en catalogi
Van de in totaal duizend webwinkeliers die EHI Retail Institute met Statista onder de loep nam hebben er 482 ook eigen fysieke winkels. Liefst 507 partijen bieden hun waar op marktplaatsen als eBay en Amazon aan. Ongeveer een kwart van de duizend topverkopers uit het onderzoek verspreidt een fysieke catalogus.
In de top 20 staan 2 van oorsprong Nederlandse bedrijven (Nr.12: C&A en Nr.18: DocMorris). Toch knap!