Facebook probeert op weer een nieuwe manier om kopers aan verkopers te binden. Gebruikers van het sociale netwerk kunnen wensenlijstjes maken onder de naam Facebook Collections. Onder andere Victoria Secret en Fab.com doen mee aan een test.
Met Collections wordt de ‘Want-button’, waarover afgelopen zomer het nodige te doen was, realiteit. Gebruikers kunnen met een klik laten weten dat ze een product graag willen hebben. Vrienden kunnen deze producten aanschaffen in een van de aangesloten webwinkels.
Verkoopcommissie
Behalve Victoria Secret en Fab.com participeren ook Neiman Marcus, Michael Kors, Smith Optics, Wayfair en Pottery Barn vanaf de start in Facebook Catalogus. Zij betalen in deze testfase geen verkoopcommissies aan Facebook, aldus een woordvoerster van het netwerk tegen persbureau Reuters.
Gifts en Offers
Facebook probeert met verschillende nieuwe diensten vraag en aanbod direct te koppelen en zo te verdienen aan e-commerce. Eind september lanceerde het bedrijf de eigen cadeaudienst Gifts in de Verenigde Staten. In dezelfde periode introduceerde Facebook zijn dienst Offers als Facebook Aanbiedingen in Nederland. Daarmee kunnen bedrijven kortingsacties communiceren naar fans. Vorige week werd bekend dat affiliates voortaan uit Facebook Aanbiedingen worden geweerd.
Verassend dat Facebook met dit komt. Wel minder dat steeds meer bedrijven geen affiliates toelaten. Ik denk dat als Google nog steeds affiliates direct had laten adverteren hun advertentie's niet zouden zijn teruggelopen.
Ach, facebook moet toch iets ondernemen richting al die aandeelhouders die miljoenen (als het niet meer is) hebben verloren.. Dit gaat denk ik echter een averechts effect hebben. Time will tell..