Webshoppers in alle lidstaten van de Europese Unie krijgen 14 kalenderdagen de tijd om te besluiten of ze een product wel willen houden na ontvangst. De termijn gaat gelden voor alle producten die consumenten niet hebben kunnen zien voor aankoop.
Dat meldt het Europees Parlement op zijn website. Vannacht werd overeenstemming bereikt over de nieuwe bedenktermijn. De Raad van de Europese Unie (ofwel Raad van Ministers) moet officieel nog groen licht geven, maar dat lijkt een formaliteit, net als het uiteindelijke fiat van het Europarlement.
14 kalenderdagen
De bedenktermijn, ook wel afkoelingsperiode genoemd, verschilt op dit moment per lidstaat. In ons land is wettelijk vastgelegd dat consumenten tot maximaal zeven werkdagen na de aanschaf terug mogen komen op hun aankoopbeslissing. Thuiswinkel.org hanteert een periode van 14 kalenderdagen, de termijn die straks dus overal in Europa gaat gelden.
Retourtermijn
De Nederlandse belangenvereniging is minder blij met Europese voorstellen om ook de terugzendtermijn op te rekken tot 14 dagen. Dat houdt in dat consumenten die aangeven van een product af te willen, nog eens twee weken de tijd krijgen om het terug te sturen. Daardoor kan het voorkomen dat retailers een artikel bijna een maand kwijt zijn, wat voor bijvoorbeeld elektronicaretailers geen prettig vooruitzicht is.
Brandbrief
Thuiswinkel.org nam het bezwaar op in een brandbrief die het onlangs naar Brussel stuurde. In het schrijven (pdf), ondertekend door nog zeven andere Europese belangenorganisaties, wordt ook bezwaar aangetekend tegen het voorstel dat webwinkeliers gaan opdraaien voor retourkosten bij producten duurder dan 40 euro. Dat zou een schadepost van miljarden euro’s tot gevolg hebben, aldus Wijnand Jongen in een blog-posting.
Onacceptabel
Die donkere wolk lijkt over te drijven, getuige het bericht van vandaag uit Brussel. De Europese Raad vindt de betaalverplichting voor retouren, per amendement voorgesteld door het Europese Parlement, onacceptabel. In reactie daarop hebben Europarlementariërs voorgesteld webwinkeliers te verplichten al bij aankoop duidelijkheid te bieden over eventuele retourkosten, waardoor consumenten een beter geïnformeerde keuze kunnen maken.
Andere regels uit Brussel die lijken te worden goedgekeurd en die invloed hebben op webwinkeliers:
- Verkopers op afstand moeten een besteld product binnen 30 dagen leveren, anders mag de consument de koop ontbinden;
- Verkopers op afstand moeten consumenten actief wijzen op hun recht een product terug te sturen;
- Als die notificatie ontbreekt, wordt de herroepingstermijn automatisch opgerekt tot een jaar;
- Het aankoopbedrag moet binnen 14 kalenderdagen worden teruggestort op de rekening van de consument die iets wil terugsturen.
Bovenstaande regels gelden niet voor aankopen bij privépersonen op handelssites als Marktplaats en eBay, maar weer wel op aankopen bij professionele verkopers op die platforms. Digitale goederen, zoals films en muziek, zijn ook uitgesloten van het herroepingsrecht.
Cross border e-commerce
Uitindelijk worden deze en andere voorstellen na definitieve goedkeuring opgenomen in de nieuwe Richtlijn Consumentenrechten. Brussel hoopt dat harmonisatie van regels er onder meer toe bijdraagt dat meer EU-burgers online gaan shoppen over de grens. Met de groei van cross border e-commerce schiet het nog niet erg op, bleek vorige week uit cijfers van Eurostat.
Te gek voor woorden dit. Consumenten kunnen zo de ondernemer op kosten jagen. Alles moet tegenwoordig voor de laagst mogelijke prijs, met de meest bizar hoge service en dan ook nog eens 14 dagen de tijd krijgen om het weer terug te sturen? Veel ondernemers gaan hieraan kapot.
Die hele zichttermijn is zowieso waardeloos. consumenten krijgen een product binnen, rukken de verpakking aan gort. testen het product en eisen vervolgens dat ze het kosteloos retour mogen sturen en hun geld terug te krijgen want het product bevalt ze niet. Krijg je een product terug met beschadige verpakking die je niet meer kan doorverkopen.
Maak gepersonaliseerde producten, heb in de voorwaarden staan dat deze producten niet retour gezonden kunnen worden, alleen als het product ondeuglijk is mogen zij het retour zenden, alleen in overleg, dan ontvangt de klant een nieuw exemplaar.......
Productvideo's zeggen meer dan alleen maar een foto met wat specificaties. Als je je product laat uitleggen door een webshop-presentator voorkomt dit teleurstelling van de webshopbezoeker/consument en een video zal niet alleen de uitstraling van je webshop doen stijgen, maar naast meer omzet zal het je retouren enorm verlagen. Ik denk dat een deel van de oplossing van dit probleem ligt in goede informatie naar de webshopbezoeker/consument toe en productvideo's kunnen daar enorm bij helpen.
De consument zal een veel beter overwogen koopbeslissing nemen met productvideo's, waardoor het aantal retouren zal afnemen.
Als de consument weet en "gedemonstreerd" gezien heeft wat hij koopt, zal hij meestal tevreden zijn over het product en het niet terugsturen en dan maken deze 14 dagen niet meer uit
@<cite></cite>webshoppresentator
En hoeveel webshops hebben geld en tijd om dit te doen denk je? Is het ook niet aan de consument om een beetje zelf op onderzoek uit te gaan alvorens hij iets koopt? Gaan we de kant van amerika op waar je alles moet uitleggen zoals het feit dat je geen hond in een magnetron mag stoppen anders gaat hij dood?
Mensen lopen graag weg voor hun verantwoordelijkheid, dat is algemeen bekend. Maar dit soort regels helpen dit juist in de hand.
De webshop eigenaar heeft al een hoop verantwoordelijkheid en heeft minder rechten dan een gewone winkel. Ze kunnen 10 x beter een wet maken die het makkelijk maakt echte oplichters te pakken. Ik heb in de jaren dat ik in deze wereld zie enorm veel webshopjes gezien die geld ontvingen, nooit leverden en niet te bereiken waren voor commentaar. Vervolgens zeggen ze dat ze faiiliet zijn maar de website en betaalmodule draait vrolijk door en ondertussen gaan ze onder een ander domein opnieuw verder. De politie doet hier niets aan, laat ze daar nou eens regels voor maken..
Bl@@t wat betreft de productvideo's ligt hier ook een mooie taak weggelegd voor de groothandel en de importeurs die webshopeigenaren deze video's (evt. kosteloos) ter beschikken moeten stellen. De groothandel/importeur heeft er zelf alle belang bij dat hun handel zo snel mogelijk verkocht wordt en dat er zo min mogelijk retour komt waar evt. de webshopeigenaar mee blijft zitten.
Het plan om de kosten voor het terugzenden ook voor rekening ondernemer te laten komen, is al weer geschrapt. Zie: http://www.europarl.europa.eu/en/pressroom/content/20110607IPR20822/html/Breakthrough-in-consumer-rights-negotiations
Daarnaast is de 2 keer 14 dagen termijn niet per definitie een verruiming van de consumentenrechten. http://weblog.ictrecht.nl/webwinkels/herroepingsrecht-en-de-toekomstige-europese-regels/
Overigens begrijp ik de problemen niet zo goed voor webwinkeliers. Toegegeven, het retourneren is een risico en soms een kostenpost. Echter valt dit naar mijn mening niet weg te strepen tegen de risico's welke een ondernemer in een "stenen winkel" heeft. Denk aan diefstal, hogere kosten huisvesting etc.
@werner
Een webwinkel met eigen voorraad heeft toch ook het risico van diefstal? Weet jehoe vaak er wordt ingebroken op een bedrijventerrein? ze jatten zo je complete magazijn leeg, iets wat niet zo gek snel gebeurd in een winkelstraat. De kosten van een fysieke winkel met een grotere webwinkel zullen niet zo veel verschillen, ook een webwinkel heeft personeel, voorraad en stookkosten.. het enige verschil is dat ze geen klanten over de vloer hebben maar klanten die bellen en mailen.
Of te wel volop kansen voor de Bricks!
De termijn gaat gelden voor alle producten die consumenten niet hebben kunnen zien voor aankoop.
blijft bij mij de vraag of een foto of video dan volstaat om niet onder deze regel te vallen.
zien op een scherm is toch ook zien.
waar is nu dat HBD dat zegt zoveel te doen voor de webwinkelier
Snap het niet. Tijdens onze aanvraag stond in onze voorwaarden dat de klant binnen 14 dagen na ontvangst van de retourgegevens de goederen ook daadwerkelijk moest retourneren. Dat werd door de controleur / jurist van Thuiswinkel.org afgewezen met de volgende woorden:
U geeft aan dat de consument binnen 14 werkdagen na het ontvangen van de retourgegevens het product moet terugsturen. Dit is niet toegestaan. U mag de consument niet een dergelijke korte termijn stellen voor het retourneren. U mag de consument wel verzoeken het product zo spoedig mogelijk terug te sturen.
Dus ik begrijp de ophef niet die nu gemaakt wordt.
Nu zijn de 2 weekse opzichtermijn niet zo'n groot probleem maar inderdaad de wijze van hoe het wordt teruggestuurd geeft de grootste problemen omdat het retourproduct vaak niet meer verkoopbaar meer is. De consument is ondanks aanwijzingen zeer onzorvuldig met het nemen van verantwoordelijkheid hiervoor en zien het nut er niet van in, omdat ze toch de aankoop ongedaan willen maken en het geld zo wie zo terug(eist) krijgen. Er wordt ook geen begrip getoond waarom zij verantwoordelijk zijn voor de verzendkosten. Vaak wordt er misbruik gemaakt van de goede intentie van de webwinkelier welke misschien overstag gaan omdat de vrijheid van meningsuiting ook in deze zeer verkeerd gebruikt worden. De webwinkelier is de dupe van zijn eigen "huisregels" waar een smeekbede in verwerkt zit om alstublieft de verpakking dermate te openen dat bij eventuele retourzending dit daarna alsnog verkoopbaar kan zijn. En daarbij het teruggsturen in een transportdoos is vaak teveel gevraagd. Pakketzegels worden gewoon op de retailverpakking geplakt met retouromschrijving erop geschreven. Dat is absurd. Een paar hoera'tjes voor de tv zenders hoor zoals die alles zo in het zonnetje plaatst dat de consument vaak niet eens durven te bestellen op voorhand en in de wetenschap zijn dat zij gebruik kunnen maken van hun recht van retour c.q. afkoelingsperiode .
@Catch-22 U geeft aan dat de consument binnen 14 werkdagen na het ontvangen van de retourgegevens het product moet terugsturen. Dit is niet toegestaan. U mag de consument niet een dergelijke korte termijn stellen voor het retourneren. U mag de consument wel verzoeken het product zo spoedig mogelijk terug te sturen.
Beste consument, kijkt u maar wanneer u dit wilt doen en u het beste uitkomt maar gelieve voor dat de garantietermijn is verstreken aub!
Die Thuiswinkel.org zijn de grootste boeven! Je moet als winkelier als je hun logo wilt voeren grof betalen om lid te worden per jaar. En dat omdat je je eigen winkel, geloofwaardig vind en begint met de beste intentie, klant is koning, welke als snel wegebt hoor als je praktijk ervaring groeit met de consument. Maare ... en dan? Die Thuiswinkel.org verzint de ene kreet na de andere , allemaal ten nadele van de winkels en ten voordele van de consument.
Zij spreken ook van dat het eigenlijk niet correct is dat de aankopen op voorhand betaald worden en weerleggen dat op zo'n manier dat de consument dit totaal weren en eisen meerdere betaalwijzes. Vreemd dat je dan hun factuur vooruitbetalen om lid te mogen zijn? Ohja abonnement is anders natuurlijk. Ja uurtje factuurtje wat voor risico zit daar aan verbonden t.o.v. alle regels die webwinkeliers moeten hanteren om geloofwaardig over te komen en betrouwbaar en veilig. Altijd staan er foute gasten tussen de Kieskeurig en Beslist websites maargoed dat heb je in de brickstores idem dito.
Er moet iets tegenover staan om kosten/baten plaatje in balans te houden. Als webwinkeliers nou op rekening leveren, zijn alle kosten voor de consument alltijd alle verzendkosten heen/terug voor de consument als ook re-stockfee per product. . Of betalen binnen 14 dagen na ontvangen goederen incl. rente vanaf factuurdatum of korting bij vooruitbetaling aanbieden. Wat is er trouwens mis met re-stock , wellicht geeft de consument dat een impuls om zo netjes mogelijk met iets om te gaan welke misschien retourkomt en terugbetaald wordt, open maken mag met met beleid zoniet re-stock fee. Plus wat is er mis met verzendkosten , auto naar de stad rijdt ook niet op Remia-olie en de tram kost ook een kaartje. Met pech staken ze kan je nergens heen.....zo is het ook :-)
Beetje een onduidelijk verhaal, wij hebben nu een aantal jaren een erotiekshop, waarin wij als retourbeleid het volgende hanteren.
Lingerie ed, mag omgeruild worden voor andere maat of geld retour indien verpakking ongeschonden is.
Voor toys geldt dat deze uit hygienische redenen niet worden retour genomen, uitsluitend bij terechte gebreken.
Zou lekker worden, een vibratortje 14 dagen testen, wil toch graag een dikkere en hup retour. en de volgende klant mag hem weer gebruiken zeker.
Opmerkingen van "hij is niet gebruikt hoor" zeggen ze allemaak, maar ik denk dat elke klant die zo'n product koopt er bij gebaadt is dat hij zeker weet dat het niet in 2 of 3 andere gaatjes is geweest toch??
Hoi Hoi, het EK/WK komt er weer aan.
Ik ga een hééle grote TV bestellen, misschien zelfs wel een beamer met scherm. Heerlijk het voetballen kijken.
Natuurlijk wel even op tijd laten weten dat ik het spulletje niet wil houden.
Dan heb ik nog 2 weekjes om het terug te sturen. Krijg ik mijn geld terug. Hoef ik alleen maar de verzendkosten te betalen.
Lekker goedkoop gekeken naar de wedstrijden op een héél groot scherm.
Slimme ik, ja toch?
De wet en regelgeving is geen verbetering zijn voor de ondernemers en zal alleen maar fraude en oplichting bevorderen.
De retour termijn van 30 dagen is alleen zinvol voor luie consumenten, als iets echt niet naar verwachting is dan kan je dat ook binnen 7 dagen naar de webwinkelier retour zenden.
Laatst hoorde ik iemand vertellen dat ze 3 paar schoenen bestelde om thuis goed te kunnen passen. De andere twee konden zonder problemen retour, straks heeft de ondernemer ze pas 30 dagen later in huis!
DHZbeveiliging.nl
@dhz, dat laatste wat je schrijft over die 3 paar schoenen. Dat gebeurt al zo verschrikkelijk veel. We hebben verschillende DHL servicepunten waar de mensen de pakjes van oa wehkamp kunnen ophalen en afleveren. Daar zien we het dagelijks gebeuren. Onlangs een mevrouw die 1 stoel in 2 kleuren had besteld. Ze kwam ze ophalen en 1 uur later kwam er weer 1 stoel terug. Doos opengeweest en slecht dichtgeplakt.
Hoe zit het dan met de betalingstermijn van wettelijk 30 dagen ( bij levering op rekening) als de klant er 30 dagen over mag gaan doen met retoursturen?
Ik snap wel dat je als klant bij kleding en schoenen graag wilt passen, maar er komt inderdaad met deze manier van verkopen veel retour.
Maar ik ben het wel met webshoppresentator.nl eens dat gepresenteerde productvideo's veel van de retouren kunnen verminderen.
Tegen mensen die kwaad willen is toch geen kruid gewassen.
De handelaren in retured good en refurbished goods varen hier alleen maar wel bij.
Als het naar 14 dagen gaat, dan stoppen we gelijk met webwinkeltje spelen. Lage marge's en alle kosten/eisen wegen niet meer op tegen de winst.
Europa.. Wat zijn we er toch blij mee. Yeah right