Twinkle | Digital Commerce

'Schrap restrictie vooruitbetaling uit wet'

2017-05-27
169130
  • [nieuws]
  • 1:58

Webwinkeliers die klanten alleen de mogelijkheid bieden een aankoop 100 procent vooruit te betalen, overtreden de wet. Dat is ongewenst, stelt Thuiswinkel.org in een vandaag gepresenteerd position paper.

Volgens de branchevereniging brengt het Burgerlijk Wetboek webwinkeliers in onmogelijke situaties, omdat daarin zou zijn vastgelegd dat ze maximaal 50 procent van het transactiebedrag voor levering mogen innen.

Dat is echter niet zo; In 1992 is vastgelegd dat uitsluitend leveren tegen volledige vooruitbetaling niet mag.

Algemene voorwaarden
De webwinkelier mag dus de optie bieden om alles in één keer vooruit te betalen, mits de klant er ook voor kan kiezen minder dan 50 procent vooruit te betalen, zoals bij betaling onder rembours. Deze 'oude' bepaling is opgenomen in de nieuwe algemene voorwaarden van Thuiswinkel.org en veroorzaakte afgelopen najaar een storm in een glas water.

In de bres voor webwinkeliers
Dit gaat echter niet ver genoeg, aldus Thuiswinkel.org in het postioning paper Online Betalen in Nederland. De Werkgroep Betalingsverkeer pleit voor een wetswijziging die 'consumenten het recht geeft om 100 procent vooruit te betalen'. Op de keper beschouwd springt de brancheorganisatie in de bres voor groepen webwinkeliers, die zouden moeten kunnen volstaan met het aanbieden van 100 procent vooruitbetaling.

'Niet werkbaar'
Uit het position paper, dat vandaag wordt gepresenteerd tijdens het Online Betaal Congres: 'Degene die een artikel koopt voor een andere ontvanger (b.v. een bos bloemen of een verjaardagstaart op maat) zal 100 procent moeten aanbetalen; de kracht van deze service is nu juist dat de ontvanger niets betaalt! In bepaalde contexten is de wettelijke regel, vastgelegd voor het internettijdperk, dus niet werkbaar voor webwinkeliers. Duidelijkheid is gewenst, voor consumenten (zij vinden het geen probleem om via iDeal te betalen) en voor webwinkeliers.

Gezamenlijke aanpak fraude
Naast deze aanbeveling benadrukt Thuiswinkel.org in het position paper nog eens het belang van een gezamenlijke aanpak van internetfraude. Thuiswinkeliers en financiële instellingen treffen zelf maatregelen, maar een gezamenlijke aanpak van fraudepreventie en -bestrijding door alle belanghebbenden (thuiswinkeliers, financiële instellingen, justitie, externe dienstverleners) kan veel doeltreffender zijn.

Meldpunt Onbeschikbaarheid iDeal
Een derde van in totaal tien aanbevelingen in het position paper is de komst van een Meldpunt Onbeschikbaarheid iDeal. Voor thuiswinkeliers is deze standaard in enkele jaren tijd uitgegroeid tot verreweg het belangrijkste Nederlandse online-betaalmiddel. Helaas, zo stelt Thuiswinkel.org, is iDeal niet altijd volledig beschikbaar. Voor een dergelijke bedrijfskritische dienst is dit onacceptabel, vindt de branchevereniging. Ze wil dat er zo snel mogelijk een Meldpunt Onbeschikbaarheid iDEAL komt, die zeven dagen per week 24 uur per dag geopend is.