Twinkle | Digital Commerce

Kijk mee met Babytas.nl: webshop live, en nu?

2017-05-27
211133

De komende maanden laten 360 E-commerce en Babytas.nl u meekijken bij de start van de nieuwe webshop Babytas.nl. Periodiek vertellen zij u hoe de zaken ervoor staan. Tijd voor update 3: over de eerste weken na de lancering.

Het is zover! Na maanden van hard werken, brainstormen, nadenken, uitproberen en testen, kunnen we met gepaste trots melden dat Babytas.nl online is!



Uitrusten en achterover zitten? Bepaald niet. Het echte werk begint nu pas, want we willen onze prachtige webshop onder de aandacht brengen van zoveel mogelijk potentiële klanten. Omdat de webshop nog maar kort online is, laten de bezoekers nog even op zich wachten. We zijn druk bezig om daar verandering in te brengen, onder andere met een Google Adwords campagne.

Benieuwd hoe we zo’n Google Adwords Campagne opzetten? In dit artikel vind je meer info. Natuurlijk vertellen we je ook waar we de afgelopen maanden tegenaan gelopen zijn, want zo’n live-gang is nog een hele klus.

Planning
Internetprojecten lopen (bijna) altijd uit. Dat is iets waar je als ondernemer rekening mee moet houden. Een belangrijke reden voor uitloop zijn onvoorziene technische problemen die opgelost moeten worden, zoals ook in het geval van Babytas.nl. We ontkwamen er niet aan: de webshop ging twee weken later live dan gepland.

Andere redenen voor vertraging op je project zijn bijvoorbeeld de reactiesnelheid van je opdrachtgever, onvoorziene kosten of leveranciers die te laat leveren. Gelukkig hebben we daar niet mee te maken gehad.

Ook voor ons (360 e-commerce) was de live-gang van Babytas.nl best spannend. We hebben als e-commerce bureau besloten iedereen op deze plaats inzicht te geven in het opstarten van een webshop, dan moet het natuurlijk wel goed gaan!  

Google Adwords
Nu de webshop live staat, willen we graag bezoekers naar Babytas.nl trekken. Dit doen we onder andere met een Google Adwords campagne.

Het is slim om je te verdiepen in Google Adwords voor je webshop live gaat. Google Adwords zijn de betaalde zoekresultaten in Google. Een handige manier om jezelf onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Richt je Google Adwords campagnes al in en zet ze klaar, dan kun je van start zodra je webshop live is. Google biedt een aantal handige tools om onderzoek te doen naar het zoek gedrag van je potentiële klanten. Kijk maar eens op Google keyword tool, Google Insights for Search en Google Trends.

Het is niet slim om direct fors te investeren in Google Adwords en je campagne op volle toeren te laten lopen als de webshop net live staat. Laat je webshop liever eerst een paar dagen zo draaien. Als er nog wel fouten in je webshop zitten, kost het je onnodig budget.

Gezien de investeringen die het Babytas team heeft moeten doen, starten we met een voorzichtig budget van 1.000 euro in de eerste maand. Deze periode betaal je vooral leergeld. We zetten nu de Adwords kraan volledig open en analyseren zodra het budget op is welke campagnes, advertenties en zoekwoorden het hoogste rendement opleveren. Met deze data gaan we de campagnes optimaliseren en stellen we een maandelijks Adwords budget vast.

Voor het beheren van de campagne betaal je een e-commerce bureau vaak een bedrag per uur en je spreekt een vast aantal uren per maand af. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

360 e-commerce rekent voor een Adwords specialist 100 euro per uur. Voor het beheren van de campagnes van Babytas.nl denken we op dit moment een half uur per week nodig te hebben. In de opstartfase kostte het ons echter meer tijd. Je betaalt daarnaast ook voor het opzetten van de campagnes.

Organische zoekmachineoptimalisatie
We willen de potentiële klanten van Babytas.nl via verschillende wegen binnenhalen. Daarom zorgen we er ook voor dat de webshop goed gevonden wordt in de natuurlijke zoekresultaten van Google. We moeten er daarom voor zorgen dat Babytas meer autoriteit van Google krijgt (vakterm: pagerank).

Dit doen we door links te generen naar de webshop. Hiervoor hebben we een persbericht klaarstaan over de livegang van Babytas.nl. Dit versturen we naar betaalde en onbetaalde partijen voor plaatsing op nieuwssites. Een uiterst effectieve manier om links naar je website of webshop te krijgen.

Daarnaast melden we Babytas.nl natuurlijk aan bij verschillende startpagina’s, bedrijvenpagina’s, et cetera

Google Shopping
Er is nog niet veel bekend over de winst van Google Shopping voor webshops. Toch hebben wij het wel geïmplementeerd, omdat je producten hoog in de zoekresultaten komen. Google toont onder de eerste 3 tot 5 zoekresultaten een aantal Google Shopping resultaten.

We vonden het implementeren van Google Shopping overigens best lastig. Het feedsysteem van Google is veel foutgevoeliger dan dat van andere vergelijkingssites. Jos Rozemuller van ISM eCompany schreef er een artikel over op Twinkle. Lees het hier.

Social Media
Natuurlijk is Babytas.nl ook vertegenwoordigd op de verschillende social media. We zijn nog druk bezig om hier invulling aan te geven. Later schrijven we hier zeker meer over. We hebben er voor gekozen om de Facebook-pagina nog niet te branden. Dit doen we later.

In de volgende update
Lees in het volgende artikel de eerste resultaten van Babytas.nl. De webshop is dan een tijdje live en de Google Adwords campagne heeft een maand gedraaid. Als het goed is, hebben we de eerste stappen gemaakt om Babytas.nl op de kaart te zetten.

We hebben volgende maand een beeld van de goed converterende zoekwoorden en advertenties. Omdat een webshop nooit af is, gaan we dan de eerste optimalisatieslag uitvoeren.

Nieuwsgierig naar de resultaten? Lees dan volgende maand een nieuw artikel over Babytas.nl.

Een algemene introductie over de start van Babytas.nl leest u hier.
De eerste update, over inkoop, vindt u hier. De tweede, over platform en design, staat hier.