Twinkle | Digital Commerce

Resultaten van een half jaar Google Shopping

2017-05-27
506316
  • 4:08

Begin mei is Google Shopping in Nederland gelanceerd, in navolging van de Verenigde Staten, Groot-Britannië en Duitsland. Jos Rozemuller van ISM eCompany geeft antwoord op de vraag: wat is het resultaat van een half jaar Google Shopping in Nederland?

Worden traditionele prijsvergelijkers als Kieskeurig.nl en Beslist.nl minder gebruikt? Is verkeer vanuit Google Shopping van hoge kwaliteit? En wat zijn onze eigen ervaringen met Google Shopping?

Tekst: Jos Rozemuller

Eén van de klanten van ISM eCompany, actief in de modebranche, is sinds halverwege juli actief met Google Shopping. In de afgelopen periode hebben zij ruim drieduizend bezoekers via Google Shopping binnengehaald met een conversiepercentage van 0,82 procent. Het sitegemiddelde conversiepercentage is 2 procent. Verkeer uit zowel de organische resultaten, als uit Google Adwords hebben dit conversiepercentage. Waar prijsvergelijkers veelal een hoger conversiepercentage scoren dan AdWords is dit niet het geval met Google Shopping, althans bij deze klant van ISM eCompany.

Google Shopping ervaringen
ISM eCompany heeft diverse klanten begeleid om vertoond te worden binnen Google Shopping. Hierbij is ons een aantal zaken opgevallen. Het creëren van een productfeed van Google Shopping is foutgevoeliger en lastiger te maken dan een productfeed voor traditionele prijsvergelijkers. Dit komt omdat Google een productfeed eist met meer gegevens, die sneller worden afgekeurd. Kwaliteit van data is belangrijk voor een goede vergelijking. Vanwege de hoge eisen zou je verwachten dat Google ook wat met die informatie doet en betere vergelijkingen kan geven dan traditionele prijsvergelijkers. Helaas is niets minder waar. Om dit te verduidelijken volgen een aantal resultaten uit Google Shopping.

Ik zoek op een ‘triumph shape sensation bh’, met als resultaat:



Veel beha's uit de serie die ik zoek in verschillende maten en kleuren. Logisch van Google om dit zo te presenteren. Echter zijn er meer winkels actief met dit product, waarom krijg ik geen vergelijking te zien? Hieronder volgt nog een voorbeeld uit de modebranche.

Dit keer zocht ik op ‘pme legend aviator’, met als resultaat:



Ook hier zien we veel dezelfde broeken in diverse maten en kleuren, van veel dezelfde winkels. Weer zie ik geen vergelijking.

Google Shopping is volledig afhankelijk van de input uit de webshop. Als de productfeed van de webshop kwalitatief in orde is, wordt deze toegelaten en kan je op een slimme manier veel aandacht krijgen binnen Google Shopping, wat ten koste gaat van het overzicht en de vergelijkbaarheid. Aan de hand van de twee bovenstaande voorbeelden kunnen we stellen dat Google Shopping voor de modewereld (nog) geen grote toegevoegde waarde heeft voor de gebruiker, omdat deze geen vergelijking te zien krijgt. De toegevoegde waarde voor webwinkeliers is dus ook beperkt, zoals eerder bleek uit resultaten van onze klant.

Nu is mode misschien lastig te vergelijken, wellicht dat de elektronicabranche het beter voor elkaar heeft in Google Shopping. Ik ben op zoek naar een ‘asus transformer 16gb’ tablet. Nu weet ik dat dit product met of zonder dockingstation en met of zonder 3G geleverd kan worden. Ik verwacht dus 4 producten uit de resultaten. Het volgende resultaat krijg ik in Google:



Deze resultaten zijn een stuk overzichtelijker dan de eerdere resultaten uit de modebranche. Maar verdienen deze resulaten een ‘+1’? Nee, naast bovenstaande pagina zijn er nog 4 andere pagina’s met resultaten, waardoor ook deze zoekopdracht mij geen duidelijke lijst geeft met de verschillende versies van deze tablet en de shops die het product aanbieden.

Wat doen andere vergelijkers met exact dezelfde zoekopdracht?

Kieskeurig.nl:



Precies wat ik zocht, 4 versies van de tablet die ik graag wil!

Dan de Pricewatch resultaten van Tweakers:



Wel meer dan 4 treffers, maar het is duidelijk dat de bovenste 4 tablets de tablets zijn die ik verwacht had. De overige producten zijn ‘ongesorteerd’ en trekken nauwelijks mijn aandacht. Voor de consument is in het geval van elektronica Google Shopping niet de beste vergelijker. Ondanks strenge eisen voor een productfeed weet Google toch geen overzichtelijke manier van vergelijken weer te geven.

Google Shopping in Google Adwords
Naast vermelding in Google Shopping zelf, zijn de Shopping resultaten ook aan Adwords campagnes te koppelen. Hierdoor is het mogelijk om beter op te vallen. Als uw advertentie linksboven wordt getoond, zien wij geen grote stijgingen in click through rates (CTR), omdat de sitelinks van Adwords ook al opvielen. Voor advertenties in de rechter rij is het wel degelijk van toegevoegde waarde. Omdat hier nooit sitelinks getoond worden, zijn Google Shopping resultaten hier een goede toevoeging.

Google Shopping doormeten in Google Analytics
De meest simpele manier om Google Shopping te meten, is om een utm-tag aan alle url’s toe te voegen. Nadeel hiervan is dat je niet kan zien welk deel van het verkeer van de organische resultaten komt, en welk deel van de betaalde resultaten. Ook is hierbij niet te zien welk zoekwoord gebruikt is, omdat dit wordt overschreven door de utm-code.

Conclusie
Moet u Google Shopping dan links laten liggen? Nee, niet per se! Google Shopping is gratis, waar andere prijsvergelijkers een cpc-model hanteren. Als u een productfeed aan Google kunt aanleveren raden wij dat zeker aan. Als de productfeed eenmaal gemaakt is, hoeft u er nauwlijks meer naar om te kijken. Het is een extra gratis verkeersbron, maar zeker geen vervanging van andere prijsvergelijkers.

Jos Rozemuller is online marketing consultant bij ISM eCompany. Dit artikel verscheen eerder op ISM eBlog.

NB: lees ook 11 tips om fouten in Google Shopping te voorkomen.