Twinkle | Digital Commerce

Zo maak je je webshop Valentijnsdag-proof

2021-02-08
1000562
  • [tips]
  • 3:09

14 februari is het weer zover: Valentijnsdag. Is jouw webshop al voorbereid op deze dag? Ook als jouw producten niet gerelateerd zijn aan Valentijnsdag, kun je meedoen met deze feestdag. In deze blog deel ik zeven tips om jouw webshop klaar te stomen voor deze dag.

Tekst: Sander Berlinski

Tip 1: bereid je assortiment voor

De dagen voorafgaand aan Valentijn zijn veel klanten op zoek naar (inspiratie voor) een geschikt cadeau voor hun geliefde. Zorg dat je aan de hand van een dashboard inzichtelijk krijgt hoe de vraag momenteel is naar bepaalde merken en producten. Zowel bij jouw eigen organisatie, als bij je concurrenten. Zo kun je rekening houden met de inkopen, marges en conversiepercentages.

Tip 2: denk breed

Sluit jouw assortiment niet direct aan op Valentijnsdag? Denk breed! Deze dag draait niet alleen om bloemen, parfum, wijn, chocolade of kaarten, maar om álles wat je cadeau kunt doen. Denk ook eens na over de kleuren in je assortiment en zet bijvoorbeeld in op alle rode en roze producten, de kleur van de liefde.

Tip 3: optimaliseer je SEA- en display campagnes

Zet in de periode voorafgaand aan Valentijnsdag een aparte campagne op waarin je zoektermen gebruikt gerelateerd aan Valentijnsdag. Adverteer generiek op ‘cadeaus Valentijnsdag’ om oriënterend publiek te bereiken, of kies juist voor zoekwoorden die specifieker zijn dan ‘cadeaus Valentijnsdag’ als je een specifieke doelgroep wilt bereiken. Maak daarnaast gebruik van display of video advertising om op relevante plaatsen op het web jouw aanbod voor Valentijnsdag te tonen. Maak sitelinks en promotie-extenties aan waarin je de actie communiceert.

Tip 4: richt een aparte landingspagina in

Maak een aparte landingspagina voor Valentijnsdag en optimaliseer deze voor een goede vindbaarheid. Houd hierbij rekening met het volgende:
• Vang branded verkeer af met .nl/valentijnsdag/
• Gebruik geen jaartellen, zodat deze URL tijdloos is en altijd gebruikt kan worden. Zo bouwen ze linkwaarde op en worden ze beter gevonden
• Houd de URL altijd online. Hierdoor kun je ieder jaar opnieuw ranken met deze pagina
• Maak niet te veel pagina’s, zodat je jouw linkwaarde kunt beperken tot een enkele pagina
• Voeg Valentijnsdag toe aan de page title

Zorg daarnaast voor een goede zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw Valentijnsproducten in je webshop. Toon ze op je homepage en maak gebruik van categorieën en filters.

Tip 5: zorg dat je opvalt in de mailbox

Consumenten ontvangen de dagen voor Valentijnsdag ontzettend veel e-mails hierover (afbeelding 1). Zorg er dus voor dat je onderscheidend bent, door bijvoorbeeld een extra korte of juist lange onderwerpregel te gebruiken, opvallende content of emoji’s. A/B-test van tevoren je e-mails en verstuur uiteindelijk de winnende variant naar je klanten.

Tip 6: geef je klanten korting of iets extra’s

Onderscheid je van de concurrentie en geef niet alleen korting weg, maar geef ook iets extra’s aan je klanten. Bijvoorbeeld een gratis product of cadeautje. Mocht je er voor kiezen om korting te geven, denk dan bijvoorbeeld aan een korting van 14 procent op Valentijnsdag zelf, 14 februari.

Tip 7: help je klanten om voor Valentijn te spelen

Valentijnsdag is bij uitstek een dag waarmee je kunt inspelen op het sentiment. Deze dag wordt geassocieerd met iemand tot zijn of haar Valentijn vragen, of een cadeautje ontvangen van een anonieme aanbidder. Dat maakt Valentijnsdag zo leuk – zorg dan ook dat je jouw klanten helpt om voor Valentijn te spelen. Zoals duidelijk communiceren dat pakketjes anoniem verstuurd kunnen worden of dat er een anonieme (handgeschreven) boodschap mee kan worden verstuurd. Bied daarnaast een inpakservice aan zodat de klant het cadeautje mooi ingepakt kan laten bezorgen bij zijn of haar Valentijn. Communiceer duidelijk over deze service en wees transparant over je verzend- en retourbeleid.

Met deze tips ben je helemaal klaar om je pijlen op Valentijnsdag te richten.

Sander Berlinski is digitaal strateeg bij fullservice digital commerce agency ISM eCompany. In deze rol helpt hij retailers, merkfabrikanten en groothandels met het ontwikkelen van een winnende (e-)commerce strategie en succesvolle digitale transformaties.