Volgens onderzoek van verzendplatform Sendcloud had 60,1 procent van de Nederlandse online shoppers in de afgelopen drie maanden te maken met leveringsproblemen.
Een kwart van de respondenten kreeg een pakket te laat, 14,8 procent op een ander moment dan afgesproken, en 14,3 procent trof het pakket aan op een onveilige plek. Klanten haken ook af bij gebrekkige of foutieve trackinginformatie.
De impact op het herhaalgedrag is groot: 45,3 procent bestelt niet opnieuw na een mislukte levering. Ook beschadigde pakketten (36,3%) en vertragingen (35,6%) worden vaak niet vergeven. Slechte klantenservice en gebrekkige communicatie over de bezorgstatus zijn eveneens dealbreakers voor circa een vijfde van de consumenten.
Trackinginformatie vaak onder de maat
Een ander knelpunt is de onduidelijke communicatie rondom de bezorgstatus. Bij 59,9 procent van de shoppers klopte de trackinginformatie niet. Updates van verschillende partijen zorgen voor verwarring; veel klanten moeten meerdere kanalen raadplegen om hun pakket te volgen. Ruim 73 procent wil direct geïnformeerd worden bij vertragingen, en bijna 77 procent verwacht eenvoudige klantenservice bij bezorgproblemen.
Het onderzoek maakt onderdeel uit van de E-commerce Delivery Compass 2025 van Sendcloud, onder 1.000 Nederlandse consumenten.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Helft van Nederlandse consumenten keert webshop de rug toe na leveringsprobleem’