Twinkle | Digital Commerce

Retouren direct door naar de volgende klant?

2025-07-14
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:10

Retourlogistiek is een kostbare aangelegenheid voor modemerken. Met retourpercentages tot 30 procent en kosten van 12 tot 15 euro per retour zoekt de branche naar efficiëntere oplossingen. De Nederlandse startup It Goes Forward komt met een opvallend alternatief: laat retourproducten niet terugkeren naar het magazijn, maar stuur ze direct door naar een volgende koper.

Oprichters Pepijn Stribos en Carl van Heijst bouwen hiermee voort op academisch onderzoek van de Erasmus Universiteit. Hun ‘forwarding’-systeem stelt klanten in staat om een retourartikel vanuit huis rechtstreeks naar een nieuwe koper te versturen, volledig anoniem en met behoud van privacy. Het bespaart kosten, transportbewegingen én CO₂-uitstoot.

Retailers reageren geïnteresseerd, maar ook voorzichtig. Kritiek gaat over merkperceptie, logistieke complexiteit en verantwoordelijkheid bij schade of verlies. Toch toont een pilot bij modemerk Kuyichi aan dat forwarding kansrijk is: 40 procent van de klanten kiest ervoor, en 1 op de 10 retourartikelen vindt via dit systeem een nieuwe eigenaar.

Volgens Stribos is de consument er klaar voor: ‘Mensen zijn gewend aan pakketjes van andere consumenten via platforms als Vinted. Forwarding kan voor fashion de nieuwe standaard worden.’

Benieuwd wat retailers van deze ontwikkeling vinden? Het volledige artikel vind je in het juni-nummer van Twinkle Magazine.