Bijna zeven op de tien Nederlanders staan open voor aanpassingen in hun bestelgedrag om het milieu te ontzien, blijkt uit onderzoek van Wuunder.
Bezorgvoorkeuren veranderen langzaam
Volgens de logistiek dienstverlener is 68 procent van de Nederlanders bereid andere keuzes te maken rond bijvoorbeeld vervoerder of bezorgmoment, mits dat duurzamer is. Toch heeft 42 procent nog nooit bewust nagedacht over de milieu-impact van pakketbezorging.
Opvallend is dat een meerderheid (59 procent) het geen bezwaar vindt om langer te wachten op een pakket, zolang dit duurzamer wordt bezorgd, bijvoorbeeld via een fietskoerier. Snelheid blijft voor een grote groep (41 procent) echter een belangrijk criterium bij online bestellingen.
Keuzemogelijkheden en kosten
Uit het onderzoek blijkt verder dat 64 procent minstens één keer per maand online bestelt. Van de ondervraagden hecht 39 procent waarde aan het kunnen kiezen van een bezorgdag, terwijl 58 procent vooral let op het vermijden van verzendkosten.
Wuunder-oprichter Jeroen Gehlen ziet kansen: ‘Kleine aanpassingen in het bestelproces kunnen al veel CO₂-uitstoot besparen, zonder dat de consument daar veel gemak voor hoeft in te leveren.’
Interessant om te zien dat steeds meer Nederlanders bereid zijn hun bestelgedrag aan te passen voor meer duurzaamheid. In mijn eigen webshop probeer ik ook bewuster om te gaan met verpakkingen en logistiek. Wat echt helpt, is vooraf het gurtmass berekenen https://shipstage.com/blog/gurtmass-berechnen-bedeutung-and-berechnung zo voorkom je onnodig grote pakketten en bespaar je op verzendkosten én CO?. Shipstage heeft daar een handige uitleg over, die ik regelmatig gebruik bij het optimaliseren van mijn verzendproces.
Je reactie op Kian: