Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Jysk debuteert in Marokko.
‘Jysk maakt debuut in Afrika met eerste winkels in Marokko’, kopte een persbericht een aantal maanden geleden in onze mailbox. Goed, die winkels, daar worden wij Twinkle doorgaans niet zo warm van. Maar Marokko? Dat is nog eens een leuk land om in deze rubriek te bespreken! En zo geschiedde.
Volgens informatie van de International Trade Administration, dezer dagen een bezige bij, is e-commerce in Marokko een ‘kleine maar groeiende’ industrie. Marokko behoort tot de top-5 e-commercelanden in Afrika en scoort opvallend hoog met de op één na hoogste internetpenetratie van het continent. Uit cijfers van het Centre Monétique Interbancaire (CMI) blijkt dat online betalingen met Marokkaanse betaalkaarten in 2020 met maar liefst 43 procent zijn toegenomen. De verwachting is dat e-commerce in Marokko verder zal groeien dankzij de versnelde digitale transformatie en de nadruk op financiële inclusie binnen de nationale e-overheidsstrategie.
Fraude
Toch kent de Marokkaanse markt ook uitdagingen. Zo komt fraude met creditcards relatief vaak voor, waardoor diverse Amerikaanse bedrijven de toegang vanuit Marokkaanse internetproviders (ISP’s) hebben geblokkeerd. Betaalplatforms zoals PayPal zijn echter beschikbaar en bieden alternatieven voor veilige online betalingen. Volgens een onderzoek van Google en Bain & Company zal de e-commerce omzet in de MENA-regio jaarlijks met ongeveer 28 procent blijven stijgen tot en met 2022.
De komende jaren zal Marokkaanse e-commerceomzet naar verwachting stijgen tot 31,7 miljard dirham in 2027, dat is omgerekend zo’n 3 miljard euro. Of die verwachting wordt waargemaakt, is overigens maar de vraag. Op dit moment is Marokko de 80ste e-commercemarkt ter wereld, met een verwachte omzet van zo’n 615 miljoen euro in 2025. Er moet dus een klein wonder gebeuren als die omzet naar de 3 miljard euro groeit.
Internettijdmachine
E-commerce loopt in Marokko nogal achter, schreven we al eerder. Dat valt helemaal op als je de grootste webshops onder de loep neemt. Die lijken linea recta uit een internettijdmachine van pak ’m beet vijftien jaar geleden te komen. Zoals Maroc Annonces, een c2c-platform waar consumenten auto’s en huizen kunnen kopen. Electroplanet, dat als shop te vergelijken is met MediaMarkt en Coolblue. Avito is wat moderner, verkoopt auto’s, maar is ook bekend als marktplaats. Jumia is een AliExpress-achtig platform, en verkoopt vooral heel veel en heel verschillend. Voor de rest zijn het vooral de bekende platforms die het goed doen in Marokko: Amazon, eBay en – inderdaad – AliExpress zelf.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
E-commerce in ... Marokko