Twinkle | Digital Commerce

Koen Kornegoor: ‘Ik zou nu voor een grotere markt kiezen’

2025-04-30
1000562
  • [interview]
  • 4:50

In 2008 won Koen Kornegoor de Twinkle-wedstrijd ‘Win een Webwinkel’, waarna zijn ondernemersidee in drie dagen werd uitgewerkt tot een volledig operationele webshop. Zeventien jaar later blikt hij terug op een avontuur dat begon als een studentikoze poging en uitgroeide tot de rode draad in zijn carrière. ‘Dit voelt echt als een leven geleden,’ zegt Kornegoor lachend.

Tussen 2008 en 2012 hielp Twinkle startende e-commerce ondernemers op weg met een gratis webwinkel, die konden ze winnen door hun plan te pitchen op de Thuiswinkel Vakbeurs van TCD. Een vakjury koos het beste idee op de eerste dag van de beurs, waarna de winnaar met behulp van experts in drie dagen tijd een volledig werkende webshop bouwde.

‘Ik was nog maar een broekie,’ kijkt Kornegoor terug op zijn deelname aan de wedstrijd, in 2008. Hij werkte voor een afstudeerproject bij Teamsport.com, wat onderdeel was van Intersport Schuurman. Daar kreeg hij het idee om een niche-webshop te starten voor scheidsrechters. Toen hij in Twinkle over de wedstrijd las, besloot hij mee te doen. Het idee stuurde hij zonder al te veel verwachtingen in, als pitch van twee A4’tjes. Tot zijn verrassing werd hij geselecteerd bij de beste drie en moest hij zijn idee live pitchen tijdens de Thuiswinkel Vakbeurs – en won hij vervolgens de wedstrijd. ‘Ik heb nog een foto dat ik daar met zo'n hele grote cheque sta.’


[Archiefbeeld BBP Media. V.l.n.r.: Stefan Potuijt (X-Qlusive Style), Durk Jan de Bruin (mijnWinkel), Steven Ras (ICTRecht), winnaar Koen Kornegoor en Simon van Dijk (TNT Post Pakketservice)]

De wedstrijd winnen leverde hem een vliegende start op: ‘Ik kreeg een pakket ter waarde van €12.500 en binnen drie dagen stond de webshop live.’ Het bracht hem direct landelijke publiciteit: ‘Ik mocht bij Radio 538 mijn verhaal doen en bij 100% NL zat ik in de uitzending met Tanja Jess. Ook kwam ik in kranten en op allerlei websites terecht.’

Ondanks de publiciteit en initiële groei bleek het avontuur voor Kornegoor financieel weinig winstgevend: ‘Ik had die prijs wel gewonnen, maar financieel ben ik er niet veel beter van geworden. De webshop zat namelijk onder de vlag van Schuurman, waar ik toen werkte. Het waren ook hun producten die verkocht werden dus het was niet mijn eigendom. En toen ik daar vertrok, bloedde het al snel dood.’

Pionieren in e-commerce

Toch leverde het niet niets op. Het was Kornegoors eerste stap in e-commerce, en het begin van zijn carrière. Na zijn afstuderen zette hij bij Schuurman Schoenen hun eerste webshop op. ‘We moesten vanaf nul beginnen, in een tijd waarin de fysieke filialen de webshop nog als concurrent zagen.’ Jaren later groeide die webshop uit tot het grootste filiaal, zegt Kornegoor niet zonder trots.

Terugkijkend ziet hij vooral hoe sterk de branche sindsdien is veranderd: ‘Toen we begonnen, was online verkoop van schoenen voor veel mensen nog ondenkbaar. Nu kun je je bijna niet meer voorstellen dat mensen ooit zo hebben gedacht.’

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan

Na enkele jaren bij Schuurman werkte Kornegoor aan klant- en bureauzijde, om in 2015 als freelance online marketeer aan de slag te gaan. Hij specialiseerde zich in Google Ads. Maar de passie voor een eigen webshop bleef altijd sluimeren. ‘Vijf jaar geleden begon ik opnieuw, met een webshop in golftassen en golftrolleys. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan,’ zegt hij lachend.

In 2018 zag Golftaspro.nl het levenslicht. Die shop zette hij thuis aan de keukentafel in elkaar, weliswaar niet in drie dagen, maar wel relatief eenvoudig met een thema van Lightspeed. De uitdaging was dat hij geen magazijn had om veel voorraad te houden, noch een showroom – een vereiste van veel leveranciers. Het nieuwe avontuur kreeg dan ook pas echt vleugels toen hij een compagnon ontmoette die beschikte over een groot magazijn. Samen met zijn broer, een specialist op het gebied van marketplaces, vormen ze nu een sterk team. ‘Sinds vorig jaar heeft onze webshop een enorme vlucht genomen.’

Lessen van een jonge ondernemer

Met de ervaring van nu blikt Kornegoor terug op zijn eerste stappen in e-commerce, nu zeventien jaar geleden. Als hij nu zou meedoen aan een wedstrijd voor een gratis webshop, wat zou hij dan veranderen? ‘Als ik nu opnieuw zou meedoen, zou ik zeker voor een grotere markt kiezen. Als je sommige YouTube-filmpjes moet geloven is het makkelijker dan ooit om je eigen business te beginnen, maar ik denk dat alles valt of staat met het product dat je uitzoekt. De doelgroep ‘scheidsrechters’ is erg klein. Dat was ook wel de kracht ervan, maar achteraf gezien is het assortiment scheidsrechtersproducten gewoon te beperkt. Golftassen hebben een grotere markt en een veel betere marge.’

Daarnaast benadrukt hij het belang van online marketing: ‘In die tijd was ik erg voorzichtig met de uitgaven daaraan, en toch was het al redelijk succesvol. Nu zou ik meer durven investeren in goede marketing.’

De veranderingen in de markt zijn volgens Kornegoor enorm: ‘In de basis is e-commerce hetzelfde gebleven, maar alles is enorm doorontwikkeld. Destijds kon je nog een aantal eenvoudige SEO-trucjes toepassen. Je kon heel gemakkelijk links inkopen om zo met linkbuilding waarde toe te voegen. Nu draait alles om waardevolle content en goede processen.’

Ambitie voor de toekomst

Voorlopig ligt de focus op verdere groei en professionalisering. ‘We ontwikkelen een volledig nieuw merk en een verbeterde webshop. Er zijn nog zoveel dingen die we kunnen verbeteren.’ Hij weet precies hoe hij zich wil onderscheiden: ‘Door uitstekend online advies, goede informatievoorziening en een professioneel logistiek proces. Daarmee kun je het verschil maken.’

En als we over tien jaar nog eens bellen hoe het ervoor staat? Kornegoor ziet duidelijk waar hij heen wil: ‘Over tien jaar hoop ik dat mijn webshop een volwassen bedrijf is geworden. En ik zou weleens een juryprijs willen winnen, als beste webshop in onze branche.’

Kader: 20 jaar Twinkle
Twinkle documenteert al twee decennia de spectaculaire opmars van e-commerce in Nederland. In december 2025 blazen we twintig kaarsjes uit. Om dat te vieren duiken we in ons rijke archief vol fascinerende verhalen van digitale pioniers, e-commerce avonturiers en online visionairs die de Nederlandse internethandel vormgaven. Ga met ons mee op een nostalgische én verrassende reis door twintig jaar digitale handel.