Twinkle | Digital Commerce

Superdeal of superbedrog?

2025-03-18
1000562
  • [opinie]
  • 1:49

Maar liefst 125.000 mensen bezochten binnen twee maanden de website Pakjedealnu.nl. En er werd 23.000 keer op de winkelwagen geklikt. Hoeveel van die enthousiaste bezoekers vervolgens écht een bestelling probeerden te plaatsen, is onduidelijk. Dat ze misgrepen, staat vast: de hele webshop was een slimme politieactie om bewustzijn te creëren rond online fraude.

Eigenlijk is het schrikbarend eenvoudig om mensen te lokken. ‘Alleen vandaag 70 procent korting!’ klinkt onweerstaanbaar, maar achter die glimmende banners schuilen oplichters die er alles aan doen om je geld zo snel mogelijk afhandig te maken. De nepwebshop van de politie kon doodleuk 12.997.479 keer een advertentie tonen via Meta (Facebook en Instagram), zonder dat iemand er alarmbellen van kreeg. En dat is helaas geen uitzondering.

Kassa rinkelt

Zo’n fake webshop is in een handomdraai gevuld met gestolen productfoto’s, verzonnen reviews en ‘onweerstaanbare’ deals. Je gooit er wat betaalde advertenties tegenaan en voilà: de kassa rinkelt. Ondertussen neemt de verwarring bij consumenten alleen maar toe. We roepen wel braaf dat je bedrijfsgegevens moet checken, reviews moet lezen en kritisch moet zijn als je via social media op een nieuwe webshop belandt – maar in de praktijk is een nepwebshop steeds lastiger te onderscheiden van een echte. En stiekem hopen we toch dat die ene superdeal een échte superdeal is.

Onnodig wantrouwen

Een veelgehoorde misvatting is dat een webshop met iDeal-betalingen of een Nederlands telefoonnummer altijd betrouwbaar is. Criminelen weten allang hoe ze daarmee een betrouwbaar imago kunnen faken. Ze beloven supersnelle levertijden, hanteren zogenaamd soepele retourvoorwaarden, maar die mooie beloften verdampen zodra ze je geld binnen hebben. Wat overblijft is frustratie, teleurstelling en een hoop onnodig wantrouwen richting de rest van de branche.

Want als we het digitale landschap laten dichtgroeien met louche praktijken, is er straks voor de consument geen touw meer aan vast te knopen. De gedupeerden keren online shoppen de rug toe en elke eerlijke partij lijdt daaronder. Tijd dus voor wat stevige tegenactie. De bal ligt bij advertentieplatforms, keurmerken én bij ons allemaal. Oplichters zullen er altijd zijn, maar laten we er niet aan wennen dat ‘superdeal’ de nieuwe code wordt voor ‘superbedrog’.