Twinkle | Digital Commerce

Druk op marges bij pakketdivisie zorgt voor tegenvallend resultaat PostNL

2025-01-20
1000562
  • [nieuws]
  • 1:07

PostNL heeft een update gegeven over het resultaat van boekjaar 2024. Ceo Herna Verhagen spreekt van een teleurstellend jaar.

Het post- en pakketbedrijf zag het volume van pakketbezorging stijgen met 10,5 procent in 2024. Volgens de scheidend ceo zorgde een versnelde toename van de klantconcentratie echter voor een toenemende druk op de marges. ‘Daarnaast kwam de volumegroei in de laatste twee maanden van 2024 iets lager uit dan onze prognoses. Het recordaantal pakketten in de zeer korte piekperiode resulteerde in een minder gunstige volumedistributie’, zegt Verhagen, verwijzend naar de periode rond Black Friday. Die piek lag afgelopen jaar korter op pakjesavond dan in voorgaande jaren.

Ook bezorgde PostNL minder brieven. De hoeveelheid verstuurde kerstpost was lager dan verwacht, en ook daar stonden de marges onder druk. Dat kwam door ‘een groter dan verwachte verschuiving naar niet-24-uurspost’.

Die tegenvallers ziet PostNL terug in de resultaten. Het brutoresultaat van het bedrijf komt naar verwachting uit op ongeveer 53 miljoen euro, een forse daling ten opzichte van 90 miljoen euro in 2023.

Investeren in 'out-of-home'

Tot slot kondigt PostNL aan verder te investeren in e-commerce. Het bedrijf richt zich specifiek op de internationale mogelijkheden en op een versnelling van de out-of-home-strategie. Dat laatste maakte Verhagen begin 2024 al bekend tijdens de Webwinkel Vakdagen. Komende maand wordt PostNL concreter over deze investeringen.