Twinkle | Digital Commerce

Een derde consumenten laat duurzaamheidsprincipes los tijdens Black Friday

2024-11-25
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

Bijna een derde van de Nederlandse consumenten (30%) laat tijdens Black Friday en Cyber Monday hun duurzaamheidsprincipes varen vanwege de verleidelijke aanbiedingen. Daarnaast stelt 36% aankopen bewust uit om te profiteren van deze kortingen, terwijl 25% aangeeft dat hun aankopen in deze periode minder duurzaam zijn dan normaal.

Dit blijkt uit een onderzoek van afvalmanager Milgro onder duizend Nederlanders. Ruim 42% van de respondenten geeft aan dat scherpe kortingen hen weerhouden van het kopen van tweedehands producten. Tegelijkertijd is 31% bereid om refurbished producten te overwegen, mits de kortingen vergelijkbaar zijn met die op nieuwe producten. Dit wijst op een verschuiving naar duurzame alternatieven, afhankelijk van prijs en beschikbaarheid.

Informatie stimuleert duurzamere keuzes

Betere voorlichting kan consumenten helpen bewustere keuzes te maken. Volgens het onderzoek zou 37% vaker kiezen voor alternatieven zoals tweedehands of refurbished producten als deze tijdens het aankoopproces duidelijker worden gepresenteerd. Ook geeft 28% aan duurzamer te kiezen wanneer er meer informatie beschikbaar is over de herkomst van producten. Initiatieven zoals minder verpakkingen (24%) en inzicht in gebruikte materialen (22%) dragen eveneens bij aan duurzamere keuzes.

‘Bewuster consumeren, samen naar circulaire economie’

Volgens Gijs Derks, directeur van Milgro, benadrukt het onderzoek de impact van kortingen op duurzaamheid. ‘We hoeven met zijn allen niet minder te consumeren, maar door bewuster en duurzamer te kiezen, kunnen we grondstoffen efficiënter inzetten en werken we samen naar een circulaire economie’, aldus Derks.