Twinkle | Digital Commerce

Omoda zet AI in voor persoonlijk advies: ‘Volledige productmodelfotografie met AI van hoge kwaliteit ligt binnen handbereik’

2025-01-13
1000562
  • [interview]
  • 3:10

Fashionretailer Omoda lanceert Omoda Stylist en ‘Discover the Look’. Het bedrijf werkt samen met Google Cloud’s generatieve AI om het ontdekken van mode gemakkelijker te maken.

Met de tools krijgen klanten gepersonaliseerde outfitaanbevelingen. Zij kunnen ‘in natuurlijke taal’ outfits zoeken en krijgen direct suggesties die passen bij hun stijl en voorkeur, lichaamsvorm en favoriete merken.

De nieuwe functie is voor Omoda een volgende stap om een volledig gepersonaliseerde shopervaring. Het doel van de Conversational AI Agent is om gepersonaliseerde outfit ideeën en stijl suggesties te bieden, waarmee klanten hun stijl ontdekken, hun garderobe uitbreiden en nieuwe combinaties kunnen maken’, reageert cto Ewoud Frielink op vragen van Twinkle. ‘Het bouwt voort op “Ontdek de Look” zoals vanaf onze live-gang van kleding beschikbaar is op de productdetail pagina's (1 item, 3 outfits). Deze -en andere in ontwikkeling- functies versterken onze visie om klanten persoonlijk, online op schaal te inspireren met complete outfits en gericht advies te geven voor specifieke gelegenheden, stijlen en kleurencombinaties. 

Discover the look was een feature die jullie al langer hadden – wat is nu het verschil? Wat is het verwachte verschil dat dit gaat maken?

‘Het verschil ligt in het startpunt. Waar ‘Ontdek de Look’ voorheen op productpagina’s een item in diverse stijlen toonde, gedragen door verschillende modellen om inspiratie te bieden, gaat de nieuwe aanpak een stap verder. Met de nieuwe Conversational AI Agent start je niet bij een individueel item, maar kun je op een intuïtieve en natuurlijke manier zoeken naar complete outfits, specifieke stijlen, kleuren of gelegenheden. Dit lijkt op de persoonlijke advieservaring in een goede offline boutique. Vanuit deze inspiratie voor een outfit ontdek je bijpassende individuele items.’

Hoe wordt de lichaamsvorm en stijl gemeten?

‘Body type verwijst in dit geval niet specifiek naar lichaamsvorm, maar eerder naar kenmerken zoals haarkleur (bijvoorbeeld blond of donker). Hierdoor kun je zoeken op termen zoals “een bohemian outfit voor iemand met blond haar”, zodat je jezelf beter kunt identificeren met de getoonde modellen. We onderzoeken momenteel ook de mogelijkheid om bestaande outfits op een persoonlijke avatar weer te geven. Stijl en body type worden herkend door het Generatieve AI-model van Google, dat alle outfits nauwkeurig beschrijft.'

Momenteel wordt 90% van onze tekstuele productcontent door Generatieve AI gegenereerd. Dit omvat productomschrijvingen en attributen zoals kleur, type en sluiting. Wanneer dezelfde groep bijvoorbeeld 10.000 sneakers moet omschrijven voor een enkele inkoop, kan de creativiteit na verloop van tijd afnemen. Uit blinde tests bleek echter dat door AI gegenereerde omschrijvingen als beste uit de bus kwamen, beoordeeld op criteria zoals SEO, inhoudelijke nauwkeurigheid en inspirerende waarde.’

Aankomende innovaties zijn Outfitvisualisatie op basis van avatars en integratie van je eigen kledingkast. kun je hier wat meer over vertellen? Hoe zijn jullie van plan om deze avatar te maken?

‘We bevinden ons op een punt waarop het genereren van volledige productmodelfotografie met AI van hoge kwaliteit binnen handbereik ligt. We zijn volop bezig met onderzoek en experimenten op dit gebied. Het idee is dat wanneer je een model virtueel kunt stijlen met AI, je dit net zo goed kunt toepassen op een afbeelding van jezelf. Het zal dus geen digitale avatar worden, maar een meer realistische en persoonlijke toepassing.’

Wat zijn de belangrijkste lessen die jullie hebben geleerd tijdens het ontwikkelen en implementeren van deze functies?

'Het live-brengen van de Conversational AI Agent is stap 1 van ons project. Door snelle technologische ontwikkelingen hebben we onderweg stap 3 en 4 herzien en een betere richting gekozen. Onze les: begin zonder het einddoel volledig vast te leggen, want experimenten en onverwachte successen brengen vaak meer mogelijkheden dan vooraf gedacht.'

Welke toekomstige ontwikkelingen zien jullie voor deze technologie en hoe wil Omoda hierop inspelen?

'Momenteel gebruiken we Generatieve AI om klanten te inspireren met bestaande zelfgemaakte outfitfotografie. In de toekomst zien we potentieel in AI gegenereerde fotografie, waardoor we niet langer beperkt zijn tot onze eigen beelden. Dit opent de deur naar een onbeperkt en hyperpersoonlijk aanbod. De huidige ontwikkelingen in AI voor beeld- en videogeneratie kunnen onze aanpak van contentcreatie absoluut gaan revolutioneren.'