Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Plus

2024-08-02
1000562
  • [interview]
  • 4:05

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Arvid Nieuwsma, head of product bij Plus Retail.

Kun je iets vertellen over de vorige website?

‘Van 2015 tot 2024 hadden wij een e-commerceplatform waar wij door al die jaren heen veel maatwerk op hebben ontwikkeld om bepaalde functies te bieden. In 2020 kwamen we tot de conclusie dat we behoefte hadden aan een nieuw platform, dat zonder maatwerk veel meer support kan bieden in lijn met onze organisatie. We moesten dus een platform creëren dat klaar is voor de toekomst en waarmee wij kunnen participeren in de dynamiek van de food-retailmarkt. Enkele speerpunten die gerealiseerd moesten worden met dit nieuwe platform waren flexibiliteit, minder code-complexiteit en een snellere time to market.’

Wat is er veranderd ten opzichte van het oude e-commerceplatform?

‘Het nieuwe platform bestaat uit meerdere applicaties, waarvan de front-end is losgekoppeld van de back-end, ofwel een headless composable platform. De oude website was opgebouwd uit één bron – ook wel monoliet genoemd – en alle functies waren ook gebouwd binnen deze monoliet. Onze app was een native app, die de juiste data en content kon tonen door een middleware laag die tussen onze monoliet en de app zat. Met het nieuwe platform kunnen wij aan de back-end ontwikkelen zonder dat dit impact heeft op de front-end beleving. In het nieuwe platform zijn we uitgegaan van een Mach-architectuur (Microservices, API-first, Cloud native SaaS en Headless, red.), met OutSystems als orchestrator in het midden ervan. Daarnaast hebben wij Commercetools gekozen voor ons order-management daarachter. Daaromheen hebben we diverse applicaties aangesloten die op dit moment het beste bij ons passen, bijvoorbeeld Contentful als headless cms.’

Waar ben je het meest trots op?

‘Dat wij vanaf heden onze klanten blij kunnen maken met een kortere time to market, ons platform kan hierdoor mee in de snelheid van de markt. Een leuke feature voor de klant is het intelligente filter en sorteringen mechanisme, die op basis van beschikbaar assortiment enkel de relevante filters toont.’

Waar verwacht je het meeste van?

‘Van onze back-log ambitie, waarop alle features, functies en oplossingen staan die in de toekomstige releases in het product moeten worden aangebracht. Wij hebben tussen 2021 en 2024 het oude platform goed kunnen benutten door veel features te valideren bij onze eindklanten via diverse A/B-tests zoals painted door tests. Dit heeft ons nu een op data gestoelde roadmap gegeven, waarbij de juiste prioriteiten zijn bepaald.

Is het platform extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘Wij hebben samen met onze partner Product League het platform ontwikkeld. Zij zijn onze systeem integrator geweest in deze jaren en hebben een aantal applicaties geïmplementeerd, waaronder Commercetools en Contentful. Ook hebben ze met hun OutSystems-expertise de gehele website en app herbouwd.’

Heb je het nieuwe design gevalideerd en zo ja, op welke manier?

‘Wij hebben in ons productteam een CXO Centre of Excellence. CXO staat voor customer experience optimization, waar naast converteren ook een belangrijke focus op klantervaring ligt. Het CXO Centre of Excellence borgt dat wij door middel van diverse experimenten, op kleine schaal al features vooruit testen en valideren bij de klantgroepen.’

Was het moeilijk om voor een platform te kiezen, en waarom is deze gekozen?

‘Er zijn in het eerste jaar enorm veel keuzes gemaakt om te komen tot een architectuur die de juiste aansluiting met back-end legacy applicaties mogelijk moet maken, de juiste connectie met onze supply chain processen krijgt en voldoet aan onze requirements. Sommige keuzes waren lastig, maar door de applicatiedemo’s van diverse leveranciers hebben we een weloverwogen besluit kunnen nemen over elke applicatie die vernieuwd is binnen het platform.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Zorg voor heldere acceptatiecriteria. Dit blijft altijd een punt van aandacht, omdat de criteria die je vooraf met elkaar definieert, achteraf gezien bijna nooit zo volledig zijn. Zorg daarnaast voor de juiste governance die past bij het programma. Zo hebben wij twee keer de manier van werken met onze integratiepartner gewijzigd, omdat dat beter aansloot op de behoefte van onze organisatie. Zorg er ook voor dat de langetermijnvisie is meegenomen in besluiten die genomen worden, hoe flexibel je ook bent met deze architectuur.’

Wat is de volgende stap?

‘De kanalen van ons platform zullen de komende jaren veel meer intrede doen in de winkels. Wij willen app en mobielgebruik in de winkel stimuleren, omdat onze app dé broekzakassistent van onze klant is. Naast interactie met de klant, is identificatie van die klant ook een belangrijk speerpunt. Het kunnen opbouwen van een wederkerige één-op-éénrelatie, waarin een klant in alle veiligheid volgens wet en -regelgeving zijn gegevens en data met ons kan delen, zodat wij persoonlijker kunnen worden op promotiegebied, bij het aanbieden van de juiste producten of op aflevervoorkeuren.’

Over Plus
Plus is een supermarktketen met zo’n vierhonderd winkels door heel Nederland. De keten is in 1928 gestart onder de naam Sperwer en in de jaren zestig van de vorige eeuw is deze winkelnaam geleidelijk vervangen door 4=6. In 1987 werd dat Plusmarkt en sinds 2001 is het Plus. Dit jaar heeft de keten de Publieksprijs in de categorie supermarkten gewonnen tijdens de Shopping Awards 2024.