Twinkle | Digital Commerce

Column: Kappen met die onzin

2024-08-09
1000562
  • [opinie]
  • 2:12

‘Vaak zijn het de webshopeigenaren die de regels aan hun laars lappen. ZZP’ers en agencies moeten hierin meebewegen. Ik geef advies en leg dit advies ook vast, en verder voer ik het gewoon door. Wie ben ik om dan nee te zeggen?’ Zo’n reactie hoor ik vaak als ik het over online misleiding en het gebruik van dark patterns heb. Het laat precies zien waarom de huidige e-commercesector verrot is.

Als we ergens goed in zijn in e-commerce dan is het wel in het verzinnen van geitenpaadjes. Zeg tegen een willekeurige e-commerceconsultant dat iets niet mag en het creatieve brein gaat meteen aan de slag om manieren te vinden waardoor het net in het grijze gebied valt. Denk bijvoorbeeld aan al die ‘briljante’ cookie-banners. ‘Niemand kan mij wijsmaken dat het op deze manier niet mag. Ook de ACM niet!’, hoor je dan iemand trots roepen. Ook al weten we diep van binnen dat het ethisch gezien gewoon knelt.

Gebrek aan kennis

Het zou beter zijn als we ons afvragen: ‘Moeten we dit wel willen?’ We proberen de wetgeving misschien te slim af te zijn bij het bedenken van al die geitenpaadjes, maar consumenten zijn ook niet gek. Zodra ze erachter komen dat ze worden misleid, vertrouwen ze je voor geen meter meer. De kans op reputatieschade is levensgroot en dat is erg lastig te herstellen.

Onder het mom van ‘de klant is koning’ voeren we aanpassingen door waarvan we weten dat ze eigenlijk niet slim zijn. Ondertussen schuiven we de verantwoordelijkheid door naar de webshopeigenaren. Deze wonderlijke wezens hebben vaak een gebrek aan echte e-commercekennis, zijn gek gemaakt door goeroes en gaan voor resultaat op de korte termijn. Niet echt het ideale recept om ook nog eens rekening te houden met wetgeving en bijbehorende ethische bezwaren. Er moet koste wat het kost omzet gemaakt worden, en het liefst zo snel mogelijk.

Zeg nee

Een oogje dichtknijpen uit angst om een klant te verliezen is wel heel makkelijk. Het heeft juist een meerwaarde om ‘nee’ te (durven) zeggen. Gewoon op een normale manier zaken doen, daar kom je veel verder mee. Misleidende tactieken stralen bovendien niet alleen af op de betreffende webshop, maar ook op het bedrijf dat ze doorvoerde. Onderaan de streep is iedereen beter af, als we gewoon wat vaker ‘nee’ zeggen.

Laten we gewoon kappen met die onzin.

Chantal Schinkels is onafhankelijk tech- en e-commerce expert, spreker en auteur van 'De IT Girl' en 'Het Koopinfuus', staat bekend als professioneel schenenschopper door haar unieke visie op technologie en e-commerce.