Twinkle | Digital Commerce

Picnic: ‘Robotisering maakt winstgevend’

2024-06-11
1000562
  • [nieuws]
  • 0:59

De investeringen in robotisering hebben online super Picnic een ‘belangrijke mijlpaal’ opgeleverd. Het bedrijf is voor het eerst in Nederland winstgevend. Zij het bruto, en pas sinds enkele maanden.

Dat laat medeoprichter Michiel Muller weten in gesprek met Distrifood. Picnic opende recent zijn tweede geautomatiseerde distributiecentrum. Die staat in Dordrecht, de eerste werd enkele jaren geleden geopend in Utrecht.

Volgens Muller was de robotisering de ‘missing link’ voor Picnic om brutowinst te kunnen behalen. ‘Het fulfilmentstuk, waar de meeste kosten in zitten, wordt door robotisering dubbel zo efficiënt. En dan gaat het hard.’

Hard genoeg om ook nettowinst te boeken gaat het voorlopig nog niet. Picnic is voor nu tevreden met een EBITDA-positief resultaat in de afgelopen paar maanden. Het is voor het eerst dat het bedrijf zwarte (bruto)cijfers in heel Nederland schrijft. Wel worden de verwachtingen over winst voor de komende jaren getemperd. De groei zal vanwege de benodigde investeringen – zoals in fulfilment – niet lineair zijn.

Nettowinst boekt Picnic dus nog niet. De laatst bekende nettoresultaatcijfers van de nummer 8 van de Twinkle100 komen uit op een verlies van 208 miljoen euro.