Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Hornbach

2024-05-21
1000562
  • [interview]
  • 3:23

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Erik Vogels, Hoofd E-business & Service Hornbach.

Kun je iets vertellen over de vorige site?

‘Hornbach is een projectbouwmarkt die het gehele assortiment levert, van gipsplaten tot complete keukens. Op Hornbach.nl adviseren en inspireren we klanten graag over alles wat te maken heeft met klussen. De website scoorde in 2023 voor de zesde keer op rij het hoogst in de categorie Bouwmarkt bij ABN Amro Retailer of the Year.’

Waarom moest er dan een nieuwe site komen?

‘Hornbach investeert al jaren in een interconnected retail-strategie. We willen onze klanten structureel een shopervaring bieden die in de webshop van hetzelfde niveau is als in onze fysieke vestigingen. Het werd steeds complexer om de site aan te laten sluiten bij onze wensen en ’m met deels verouderde software door te kunnen ontwikkelen. Websites worden door een steeds groter deel van de bezoekers via een smartphone bezocht. Onze vorige website was niet gebouwd vanuit het principe mobile first, dus alleen al met een nieuwe responsive site konden we een enorme slag slaan ten aanzien van het gebruiksgemak.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘Kort gezegd: de nieuwe website is responsive, sneller, veiliger en eenvoudiger door te ontwikkelen. Uiteraard is de zoekfunctie verbeterd en worden er nu ook klantreviews van Hornbach-vestigingen in het buitenland getoond. Tevens is de zogeheten recommendation-engine uitgebreid. Dat houdt in dat een klant bij de aankoop van een product automatisch bijpassende producten of projecten krijgt aanbevolen. Koopt iemand bijvoorbeeld een tuinslang, dan krijgt hij als suggestie een variatie aan sproeikoppen, koppelstukken en haspels te zien. De nieuwe lay-out zorgt voor een direct overzicht, ook op alle mobiele apparaten.’

Wat is de leukste nieuwe feature?

‘Klanten kunnen nu in de webshop foto’s delen van hun eigen project bij de producten die ze gebruikt hebben. Hiermee krijgt ons online platform een sociaal element en dit gaan we in de toekomst verder uitbreiden. En voor de techneuten onder ons is het compleet nieuwe cms de leukste nieuwe feature. Hiermee kunnen we razendsnel nieuwe contentpagina’s ontwikkelen die gemakkelijk geïntegreerd kunnen worden in de website.’

Waar verwacht je het meeste van?

‘Dat de nieuwe website bijdraagt aan een volledige customer journey, zowel online als offline vanuit onze interconnected retail-strategie. Op de nieuwe Hornbach.nl kunnen we echt veel sneller ontwikkelingen doorvoeren. Dus dat is voor ons en juist ook voor klanten geweldig!’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We hebben de website ontwikkeld in samenwerking met Spryker, het e-commerceplatform waarop de vernieuwde website draait.’

Heb je het nieuwe design gevalideerd en zo ja, op welke manier is dat gedaan?

‘Het design is gevalideerd door het user experience team van Hornbach in Duitsland, met input en feedback van Hornbach Nederland en de andere Europese landen waar het bedrijf actief is.’

Was het moeilijk om voor een platform te kiezen, en waarom is deze gekozen?

‘Ja, het was zeker complex. De webshop wordt door Hornbach namelijk naast Nederland in verschillende andere Europese landen ingezet. Daarmee was een belangrijke randvoorwaarde voor het platform, dat het een flexibel maar universeel toepasbare en schaalbare oplossing moet bieden.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘We zijn zeker tevreden met het nieuwe platform, de tijdsduur van de overgang en het aantal bezoekers dat ons elke dag weer weet te vinden en waarderen. Bij zo’n grote implementatie is het vooral zo dat niet alle wensen en functionaliteiten direct uitgerold kunnen worden. Daar moet je toch rekening mee houden. Bovendien blijven we natuurlijk continu ontwikkelen.’

Wat is de volgende stap voor jullie site?

‘Zoals gezegd blijven we ’m doorontwikkelen. Hij moet alle door onze klanten gewenste informatie, inspiratie en advies bieden. Zowel op artikelniveau als op projectniveau.’

Over Hornbach
Hoewel Hornbach pas eind jaren negentig zijn eerste vestiging in Nederland opende (in Zaandam), gaat de geschiedenis van de bouwmarkt zelf terug naar de 19de eeuw, toen in 1877 meester-leidekker Michael Hornbach in Rheinland Pfalz (Duitsland) een dakdekkersbedrijf oprichtte. Bijna honderd jaar later, in 1968, werd in Bornheim de eerste gecombineerde Hornbach bouwmarkt mét tuincentrum geopend. En in 1996 begon Hornbach met de uitbreiding naar andere landen, waaronder Nederland in 1997.