Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn: Retail media worden toegankelijker voor merken

2024-06-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:59

Retail Media zullen de komende periode veel toegankelijker worden voor adverteerders en merken. Dat stelt Rolf Oosterhoff van Albert Heijn Retail Media Services. Hij ziet veel kansen voor de toekomst van het populaire medium. Dat vertelde hij vandaag tijdens zijn presentatie op Retail Media Day.

Albert Heijn begon in 2015 met retail media. Inmiddels werken er 80 personen op de afdeling, zijn er 6.000 schermen geïnstalleerd in de supermarkten en vinden er wekelijks 100 miljoen klantcontacten plaats.

Uitdagingen voor retail media

Er zijn nog wel een aantal uitdagingen die Oosterhoff in de markt ziet voor het advertentiekanaal. Zo is het speelveld complex en is er nog geen goede standaard waarop adverteerders hun uitingen en resultaten kunnen bijhouden. Ook is de rol van retail media in de algehele media mix nog niet duidelijk. Volgens Oosterhoff zijn retail media een toevoeging in die mix en moet het vooral gezien worden als de plek waar alle uitingen samenkomen. ‘Daarom werken we altijd omnichannel. We zien dat klanten die onze app gebruiken én offsite komen, vijf keer meer kans hebben om te converteren.’ Retail media gaan niet andere advertentiekanalen vervangen, maar zal bruggen bouwen tussen de beschikbare kanalen.

De komende periode wil Oosterhoff om die reden meer inzetten op het bouwen van campagnes in samenwerking met merken. Zo zullen we vaker take overs gaan zien in de winkel – campagnes waarin een merk zowel prominent in de app als in de winkel naar voren komt. Daarin wordt gewerkt aan meer mogelijkheden om video in te zetten op de website en app. Ook zullen de busjes van de bezorgdienst worden ingezet voor branding. Dat moet wel altijd met een knipoog gebeuren naar Albert Heijn zelf, aldus Oosterhoff.

Toegankelijker

Voor kleinere merken was het de afgelopen jaren lastig en duur om een retail media campagne in te kopen, ziet Oosterhoff. Dat moet de komende periode veel gemakkelijker worden en toegankelijker. Daarom wordt komende periode ook sterk ingezet op het self service platform en op data en insights, zodat de resultaten van campagnes gemakkelijk kunnen worden uitgemeten.

Tot slot voet Albert Heijn gesprekken met andere retail media partijen, waaronder bol, MediaMarkt, Plus en Jumbo. Het doel is om te komen tot meer uniformiteit en definiëring van bijvoorbeeld metrics op het gebied van het effectiviteit van Retail Media. Dit leidt tot meer volwassenheid en toegankelijkheid van het medium voor adverteerders en mediabureaus.