Twinkle | Digital Commerce

Bol moedigt leveranciers aan om duurzamer te worden via Klimaathub

2024-03-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:47

Platform bol heeft een Klimaathub in het leven geroepen om leveranciers te helpen bij de eerste stappen in reductie van CO2-uitstoot of het versnellen van de CO2-reductie.

In die hub vinden leveranciers verschillende instructievideo’s en tips om hen daarbij te helpen. Het platform neemt zelf al verschillende maatregelen om de CO2-uitstoot de beperken – in lijn met de duurzaamheidsambities van moederbedrijf Ahold Delhaize – en wil op deze manier leveranciers hierbij betrekken.

Het platform vraagt al zijn leveranciers zich nog dit jaar te committeren aan de net zero-doelstellingen van het Science Based Target initiative (SBTi), en samenwerking tussen het CDP, het Global Compact van de Verenigde Naties, het World Resources Institute en het World Wide Fund for Nature. De klimaatdoelstellingen van Ahold Delhaize – en dus ook bol – zijn op basis van de richtlijnen van de SBTi samengesteld.

Ten slotte vraagt bol leveranciers die naar verwachting de hoogste CO2-uitstoot hebben om hun uitstoot  over 2023 nog in 2024 te rapporteren. Vanaf komend jaar breidt het platform stapsgewijs uit naar de andere leveranciers.

Voor leveranciers die er voor kiezen om de CO2-uitstoot niet aan bol te rapporteren zijn er momenteel geen gevolgen. Een woordvoerder laat desgevraagd aan Twinkle weten: ‘We zijn op dit moment samen met ons moederbedrijf Ahold Delhaize aan het nadenken over hoe we om willen gaan met leveranciers die (structureel) niet voldoen aan onze vraag om hun CO2-uitstoot te rapporteren. In de toekomst zou dit impact kunnen hebben op de manier waarop wij zaken doen met onze leveranciers.’

Oscar Hundman, Chief E-commerce Officer bij bol: “De detailhandel is verantwoordelijk voor een aanzienlijk percentage van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2. Bij bol willen we duurzamer winkelen bevorderen en de impact van onze activiteiten op de planeet zo veel mogelijk reduceren. Dat kunnen we niet alleen. Om uitstoot te verminderen, moeten we onze krachten bundelen en samen werken aan het tegengaan van klimaatverandering. Aangezien het meten en reduceren van de uitstoot van broeikasgassen voor veel ondernemers een nieuw onderwerp is dat zich snel ontwikkelt, ondersteunen we onze leveranciers daarbij met de Klimaathub.’